Bekend maken verificatiecode niet gedekt

Man met smartphone
Getty Images

Een klant die de verificatiecode van de betaalapp bekend maakt aan anderen, draait zelf volledig op voor de geleden schade als daar misbruik van wordt gemaakt.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. Een man bestelt een elektrische tandenborstel bij een buitenlandse webwinkel en betaalt met zijn creditcard van ICS. Op de website vult hij zijn creditcardnummer, postcode en huisnummer in. Kort daarna ontvangt hij een sms met een link.

Hij klikt erop in de veronderstelling dat hij via deze link informatie aan de douane moet doorgeven. Later blijkt dat een fraudeur rond dezelfde tijd de betaalapp van ICS op zijn telefoon heeft geïnstalleerd. De fraudeur heeft daarna bij ICS een verificatiecode voor de app opgevraagd. ICS heeft een e-mail met de code naar het bij haar bekende e-mailadres gestuurd, gevolgd door een sms naar het bij haar bekende telefoonnummer. De man heeft de codes vervolgens ingevuld op de website.

Binnen twintig minuten worden er vier transacties verricht van in totaal drieduizend euro. Een vijfde transactie blijft hangen in het fraudedetectiesysteem en ICS blokkeert de creditcard. Dezelfde dag klaagt de man bij ICS over de gepleegde fraude. De twee partijen komen er samen niet uit en de zaak gaat naar de Geschillencommissie.

Grof nalatig

Bij de Geschillencommissie eist de man dat ICS een deel van de schade vergoedt. In eerste instantie de helft, 1500 euro, later een kwart, 750 euro. De man vindt dat ICS medeverantwoordelijk is voor de fraude. De Geschillencommissie is het daar niet mee eens. De man heeft zelf zijn verificatiecode op de website ingevuld. Dat had hij niet mogen doen. Een klant mag persoonlijke beveiligingsgegevens, zoals pincode en verificatiecode, nooit aan een ander geven. Juridisch gezien is de man grof nalatig geweest.

Dat ICS de codes heeft gestuurd, maakt ICS nog niet medeverantwoordelijk voor de fraude. De fraudeur kon de creditcard alleen aan de betaalapp koppen doordat de klant de verificatiecode op de website had ingevuld. ICS heeft haar zorgplicht niet geschonden. De klacht is ongegrond en ICS hoeft de schade niet te vergoeden.

Auteur