'Betalingsherinnering PostNL erg dreigend'

Briefpost
Getty Images

Een consument ontving een brief van PostNL met daarin een betalingsherinnering voor post die hij had ontvangen, maar waar onvoldoende postzegels op waren geplakt. PostNL verzocht hem een bedrag van €4,36 te voldoen. Op sociale media ontstond naar aanleiding hiervan een discussie, omdat niet iedereen ervan op de hoogte bleek dat het om een vrijwillig verzoek gaat en men niet verplicht is dit te betalen.

Hoewel PostNL op haar website aangeeft dat het om een vrijwillige betaling gaat, kwam de brief dwingend over door het gebruik van de term 'betalingsherinnering'. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dat de ontvanger geen contractuele relatie met PostNL heeft en dus niets verschuldigd is. Wel plaatst de ACM vraagtekens bij de formulering van de brief en of hieruit voldoende duidelijk blijkt dat het slechts een verzoek betreft.

Reactie PostNL 

PostNL laat aan RTL Nieuws weten dat de brief twee postzegels had moeten bevatten, maar dat er maar één op geplakt was. Een brief niet bezorgen omdat er te weinig postzegels op zitten, 'is geen mogelijkheid', zegt de woordvoerder. "De brieven worden altijd door ons bezorgd." 

Het postbedrijf heeft het niet over een boete, maar over administratiekosten, en geeft op de site duidelijk aan dat het om een vrijwillige betaling gaat: "We hopen dat de ontvanger de ontbrekende kosten voor het versturen wil betalen", zo valt daar te lezen. Ook legt het postbedrijf de berekening van de portokosten voor een poststuk uit: "Het bedrag bestaat uit twee delen, het tekort aan postzegels, afgerond naar de waarde van een hele postzegel, en de administratiekosten à 3,42 euro."

Auteur