Bij de bezorging van pakketten gaat weleens iets mis. Wie is verantwoordelijk en wat kun je in dat geval doen?
Bezorgers zeggen dat ze aan je deur zijn geweest terwijl jij nooit een bel hebt gehoord, je bestelling wordt zomaar in ontvangst genomen door iemand anders of je pakketje komt simpelweg nooit aan. Er kunnen allerlei oorzaken zijn van een foute bezorging.
Wie is verantwoordelijk?
Wat iedereen zich meteen afvraagt, is bij wie de verantwoordelijkheid eigenlijk ligt: bij de webwinkel, de bezorger of bij de klant. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de verkoper altijd verantwoordelijk voor een goede aflevering.
Als je iets bij een particulier bestelt, geldt dat niet, tenzij je hebt afgesproken met de verkoper dat hij het op zijn risico opstuurt. Dat kan bijvoorbeeld in een advertentie staan of ergens anders op de website.
Ook het wel of niet aangetekend versturen van een pakket maakt verschil. Als een pakket niet aangetekend wordt verstuurd, ontbreekt het bewijs dat er inderdaad niets is geleverd. Dan is het voor de verkoper lastig om de postbezorger aansprakelijk te stellen. Maar in beide gevallen maakt het voor jou als consument niet uit; jij bent zelf niet aansprakelijk.
Wat kun je doen?
Vraag het eerst even na bij de buren. Soms wordt een pakket daar afgeleverd. Hebben zij ook niets gekregen, dan is het goed om aan te kloppen bij de webshop waar je het besteld hebt. De webshop zal navraag doen bij PostNL, het bedrijf dat in Nederland verantwoordelijk is voor dit soort post.
PostNL probeert vervolgens te achterhalen wat er met het pakketje gebeurd is. In de meeste gevallen komt het uiteindelijk weer boven water.
Bron: NU.nl