Onlangs is mijn bankpas gestolen in de supermarkt en voordat ik dit had ontdekt was er een groot bedrag van mijn rekening gepind. Nu wil mijn bank mij dit bedrag niet vergoeden omdat ik niet goed genoeg zou hebben opgelet. Dat kan toch niet zo maar?
Of een bank over gaat tot vergoeding van de geleden schade (boven het eigen risico dat meestal wordt gehanteerd) bij diefstal van een bankpas is afhankelijk van de feiten en omstandigheden. Aan de eigenaar van een bankpas worden in elk geval ook bepaalde eisen gesteld. Gebruikelijk is dat hierover regels zijn opgenomen in de algemene voorwaarden die de bank hanteert bij het verstrekken van een bankpas aan een consument (o.a. regels hoe de consument zorgvuldig met de bankpas en de pincode moet omgaan en over de aansprakelijkheid van de consument).
Onlangs is er bijvoorbeeld nog een uitspraak gedaan door het KiFid (het Financiële Klachteninstituut) in een soortgelijke zaak. Het ging hier om een consument die - nadat zij had gepind - een supermarkt heeft bezocht. Ze heeft haar tas met daarin haar portemonnee met bankpas aan de handvatzijde van de winkelwagen gehangen. Tijdens het winkelen is deze consument aangesproken door een voor haar onbekende man, waardoor de tas en de inhoud aan haar aandacht is ontsnapt. Bij de kassa heeft de consument ontdekt dat haar bankpas weg was. Omdat de bank haar schade niet wilde vergoeden heeft zij hierover een klacht ingediend bij het KiFid. De commissie binnen het KiFid die zich over deze zaak heeft gebogen achtte de handelwijze waarbij de consument in een winkel niet voortdurend toezicht hield op de zich in de tas bevindende bankpas grof nalatig in de zin van de toepasselijke voorwaarden. De schade die de consument door de onbevoegdelijk uitgevoerde pintransacties heeft geleden, diende voor haar eigen rekening te komen.
Ook een beroep op het feit dat de geldautomaat van de betreffende bank waar de consument vlak voor haar bezoek aan de supermarkt een bedrag heeft opgenomen, zodanig zou zijn ingericht dat derden in de gelegenheid zijn geweest om haar pincode af te kijken, hielp haar in dit geval niet.
Nu ken ik de feiten en omstandigheden niet waaronder uw bankpas is gestolen. Afhankelijk daarvan kunt u wellicht toch actie ondernemen richting uw bank.
Nicole Goud is fiscalist en jurist met jarenlange ervaring in m.n. de belastingadvieswereld (sinds 1987). Sinds 2007 is zij werkzaam bij IFK en schrijft en ontwikkelt zij daar lesmateriaal voor o.a. banken, verzekeringsmaatschappijen, accountants en financiële planners op juridisch en fiscaal gebied.