Automobilisten vertonen steeds vaker gevaarliljk, riskant en agressief rijgedrag, waardoor er in 2023 meer verkeersongevallen waren dan in 2022. Juridisch dienstverlener DAS ontving vorig jaar vier procent meer meldingen van verkeersongevallen zonder letsel en zes procent meer meldingen van verkeersongevallen met letsels.
Dit meldt DAS. Bij het ontstaan van verkeersongevallen is er steeds vaker sprake van telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, negeren van een doorgetrokken streep en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas.
DAS constateert dat automobilisten ongeduldiger zijn, minder begrip voor elkaar hebben of door drukte snel op de plaats van bestemming moeten zijn. Aan de ene kant weten de meeste automobilisten dat dit agressief rijgedrag tot een boete of erger kan leiden. Aan de andere kant beseffen de meesten niet dat agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid bij een verkeersongeval.
Omgekeerde bewijslast
Rechters, zo ziet DAS, kijken steeds meer naar het rijgedrag. Als agressief rijgedrag met bewijsmateriaal is aangetoond, keren rechters steeds vaker de bewijslast om. Neem bijvoorbeeld een ongeval waarbij de ene automobilist geen voorraang verleent. Als de andere automobilist vlak voor het ongeval op zijn telefoon kijkt of te hard rijdt, dan moet deze automobilist bewijzen dat het ongeval ook zou zijn gebeurd als hij zich wel aan de verkeersregels had gehouden. Dat is erg moeilijk om te bewijzen, met als gevolg dat de agressief rijdende automobilist gedeeltelijk aansprakelijk kan worden gesteld.
Reactie toevoegen