De rechtbank Overijssel heeft een energiecontract ongeldig verklaard omdat dit contract telefonisch was afgesloten. Het contract was weliswaar schriftelijk bevestigd door energiemaatschappij Eneco, maar de rechter vindt dat onvoldoende. De afnemer moet een telefonisch afgesloten contract expliciet aanvaarden, bijvoorbeeld door een handtekening te zetten.
Dat meldt schuldinfo.nl. Eneco was naar de rechter gestapt omdat de klant de energierekening niet had betaald. Sinds 1 december vorig jaar vragen rechters in zulke consumentenzaken meer informatie om te kunnen oordelen of de algemene voorwaarden eerlijk zijn en of alle regels gevolgd zijn. Dit is een standaardprocedure die de rechter ook volgt in zaken waarin de consument zich niet verweert.
Wie heeft gebeld?
Als een energieleverancier de consument belt, moet dat energiecontract daarna schriftelijk worden gesloten, zo heeft de rechtbank Overijssel op 18 februari geoordeeld. In praktijk stelt een energieleverancier na een telefoongesprek een contract op en stuurt dit naar de consument. Deze moet het aanvaarden, bijvoorbeeld met een handtekening. Zo niet, dan is er geen geldig contract. Overigens hoeft dit niet als de consument de energieleverancier heeft gebeld. Dan is een schriftelijke bevestiging wel voldoende.
In deze zaak kon Eneco niet aantonen wie het initiatief had genomen. De rechter ging er daarom vanuit dat Eneco heeft gebeld. Eneco had wel een schriftelijke bevestiging verstuurd, maar een schriftelijk contract ontbrak. De rechter heeft daarop het contract ongeldig verklaard, zodat de consument niet hoeft te betalen.
Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben. Bij energiecontracten is het namelijk de standaard werkwijze om een telefonisch gemaakte afspraak schriftelijk te bevestigen. Deze uitspraak betekent dat er dan eigenlijk geen overeenkomst tot stand is gekomen.
Vergelijk hier verschillende energieleveranciers.