Veel overstappen na telefonische verkoop

Oudere dame aan de telefoon
Getty Images

Zes procent van de consumenten die het afgelopen jaar zijn overstapt op een andere energiecontract deed dat naar aanleiding van een ongevraagd aanbod via de telefoon. Nog eens vier procent stapte over via een verkoper aan de deur. Samen is dat een op de tien van de overstappers.

Dat blijkt uit de Monitor Klantbeleving van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bij telefonische verkoop van energiecontracten komt regelmatig misleiding voor. De ACM is daar het afgelopen jaar verschillende keren tegen opgetreden. Een energiecontract is een ingewikkeld product en daarom raadt de ACM consumenten aan om het tarief altijd zelf rustig in de eigen tijd te bestuderen en te vergelijken. Het is niet verstandig tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met het nieuwe contract.

Overstappen via de telefoonwerving of deur-tot-deur blijft dus redelijk beperkt. Verreweg de meeste consumenten sluiten een nieuw energiecontract af via de website of klantenservice van de energieleverancier (49 procent). Bijna een kwart doet dit via een vergelijkingssite.

Auteur