Bijna vier op de tien Nederlanders heeft de afgelopen twee jaar te maken gehad met bankpas- of creditcardfraude.
Dit blijkt uit een enquête van de Geldgids, een uitgave van de Consumentenbond. Bij ruim een derde van de gevallen is er daadwerkelijk geld buit gemaakt of een poging daartoe geweest. De schade bedroeg bij negen op de tien slachtoffers minder dan duizend euro. Het blijkt dat de bank in dertig procent van de gevallen de schade niet of niet volledig vergoedde. Bankklanten hebben veel klachten over de schadeafhandeling. Veel klanten kregen het gevoel dat de bank hen niet als slachtoffer behandelde maar als dader. Bijna dertien procent is ronduit ontevreden.
Direct melden
Een gestolen pinpas of creditcard moet direct bij de bank worden gemeld om de pas te blokkeren. Bij bankpassen is het eigen risico maximaal honderdvijftig euro, bij creditcards hangt het af van de aanbieder. De bank vergoedt de rest van de schade op voorwaarde dat de klant zich aan de regels heeft gehouden. Lastig is dat een op de vijf Nederlanders deze regels niet kent. Een bank die weigert de schade te vergoeden, moet kunnen bewijzen dat de klant ‘grof nalatig’ is geweest.
Bron: www.consumentenbond.nl