Vervelende verrassing van de garage

Moeten ze niet eerst even bellen?

Getty Images

Ik werd laatst verrast door een garagerekening van 1500 euro! Ik dacht dat de reparatie niet duurder zou zijn dan 900 euro. Hebben garages geen wettelijke verplichting van tevoren te zeggen wat het herstel kost?

Die verplichting is er niet. Maar juist om misverstanden (en ruzies) te voorkomen gaan veel garagebedrijven tegenwoordig heel ver in de communicatie met de klant. Het kan zijn dat de klanten  ’s ochtends,  bij het wegbrengen van hun auto, een werkorder moeten tekenen, waar precies op staat wat er gedaan gaat worden. Daar hangt ook een heel nauwkeurig prijskaartje aan. Deze garages bellen hun klanten tijdens de reparatie op als er toch nog tegenvallers opdoemen. Een dealer vertelde me dat een van z'n mensen de hele dag met klanten aan het bellen is over de rekening. ,,En voor de zekerheid leggen we onderdelen die we vervangen hebben, zoals ruitenwissers, in de auto. Dan kunnen de mensen zien waarom we iets moesten vervangen", zegt hij.Als garages deze service niet verlenen doen klanten er het beste aan om zelf om zo’n kostenbegroting te vragen. Dat kan inderdaad een vervelende verrassing schelen

Auteur