Wie niet op vakantie kan vanwege de coronauitbraak, krijgt van zijn reisorganisatie een zogenaamde ‘coronavoucher’. Zo’n tegoedbon is er sinds 31 maart ook voor losse vliegtickets. Maar wie wil, kan ook een restitutie van het vliegbedrijf eisen.
De Europese wet eist dat de reis- of vliegmaatschappij de klant z’n geld teruggeeft als de vakantie of vlucht wordt geannuleerd. Maar nu dit op nog nooit eerder vertoonde schaal gebeurt, zouden alle reisbedrijven binnen de kortste keren failliet gaan als ze aan die verplichting moesten voldoen. Daarom staat minister van Nieuwenhuizen van infrastructuur het tijdelijk toe dat ze hun klanten een tegoedbon geven. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden aan deze coronavoucher voor vliegtickets. Hij mag maximaal 1 jaar geldig zijn, na gebruik moet de passagier het eventuele ongebruikte deel uitbetaald krijgen en de airline moet dat geld uit zichzelf terugstorten.
Opgeschoven
De periode dat reisbedrijven gaan vakanties verkopen, wordt steeds meer opgeschoven. Corendon heeft alle reizen tot 1 juni opgeschort. TUI, het grootste reisbedrijf van Nederland, doet dat tot 10 mei. Alle vakanties van Sunweb zijn geannuleerd tot 28 april. Cruisebedrijf Holland America Line heeft alle cruises met vertrek tot 14 mei geannuleerd. De website Reisbizz heeft een handig overzicht van het kleine aantal vliegmaatschappijen dat nog vanaf Schiphol vliegt.
Enorme klap
Het wereldwijde toerisme, de allergrootste bedrijfstak ter wereld, krijgt een enorme klap door het coronavirus. De Wereldorganisatie voor Toerisme (UNWTO) vreest dat de inkomsten dit jaar 20 tot 30 procent lager zullen zijn dan in 2019. Dat komt overeen met een bedrag van 300 tot 400 miljard euro.
De dreun van de coronacrisis is ook voor het toerisme ongehoord. Tijdens eerdere crises leed de bedrijfstak stukken minder. Na het uitbreken van de economische crisis in 2009 slechts 4 procent en tijdens de uitbraak van de ziekte SARS een luttele 0,4 procent.
Er werken in het toerisme meer mensen dan in welke bedrijfstak dan ook. Maar liefst 300 miljoen in de hele wereld. Onder wie relatief veel laaggeschoolde mensen, die vooral in arme landen weinig kans op een baan maken. Ongeveer tachtig procent van alle toeristische bedrijven zijn kleine en middelgrote ondernemingen. De UNWTO heeft de hoop echter niet verloren. Zij wijst erop dat toeristische bedrijven in het verleden hebben laten zien dat ze veerkrachtig zijn en zich snel kunnen aanpassen aan nieuwe situaties.