Computertip: overstappen van internetprovider

Blijft u bij uw huidige provider of denkt u over overstappen? En is een totaalpakket (internetten, bellen en tv) iets voor u? Dit artikel helpt u in het maken van een keuze.

OverstappenMissing media-item.

Per 1 juli 2009 is overstappen naar een andere provider een stuk eenvoudiger geworden. De nieuwe Telecomwet stelt dat u uw abonnementen gemakkelijker kunt opzeggen na afloop van de contractperiode. Stilzwijgend verlengen is er niet meer bij: u kunt nadat een contract is afgelopen maandelijks opzeggen.

De belangrijkste zaken uit de nieuwe wet zijn:

  • U mag een overeenkomst waarin geen contractperiode is afgesproken op ieder moment dat u dat wilt opzeggen. Ongeacht of de overeenkomst lang of kort geleden is afgesloten. Hierbij geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.
  • De aanbieder mag een overeenkomst waarin een contractperiode is afgesproken (bijvoorbeeld één of twee jaar) na verloop van die periode stilzwijgend verlengen of vernieuwen. Maar na deze stilzwijgende verlenging of vernieuwing van de overeenkomst mag u de overeenkomst op ieder moment dat u dat wilt opzeggen. Ook hierbij geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.
  • De opzegtermijn is maximaal één maand. Dat wil zeggen dat wanneer u bijvoorbeeld op 14 september uw overeenkomst opzegt, de overeenkomst uiterlijk op 15 oktober is beëindigd. De aanbieder mag de opzegtermijn dus niet koppelen aan een kalendermaand of contractmaand.
  • U heeft alleen recht op één maand opzegtermijn in de verlengde contractperiode als de aanbieder de overeenkomst stilzwijgend verlengt of vernieuwt. Wanneer u vóór beëindiging van de eerste contractperiode expliciet instemt met een aanbod van de aanbieder om de overeenkomst te verlengen of te vernieuwen, bent u opnieuw gebonden aan de dan overeengekomen contractsperiode.
  • De nieuwe regelgeving geldt per direct. Ongeacht of de aanbieder de algemene voorwaarden of de contractvoorwaarden er al op heeft aangepast. Bovendien gelden ze direct voor zowel nieuwe als bestaande contracten.

Waarom overstappen?

De belangrijkste reden om over te stappen is natuurlijk een lagere abonnementsprijs. Maar het kan ook zijn dat u niet tevreden bent over de snelheid van de verbinding of over de service die uw huidige provider biedt.
 

Kan ik overstappen van ADSL naar kabel?

Ja, dat is geen probleem. Ook overstappen van kabel naar ADSL is geen punt. Evenals overstappen van de ene adsl-aanbieder naar de andere. Overstappen van de ene kabelaanbieder naar de andere daarentegen is niet mogelijk. U bent afhankelijk van de aanbieder die kabelbreedband aanbiedt in uw regio.
 

E-mailadressen weg

Een nadeel van overstappen kan zijn dat u uw huidige e-mailadres(sen) kwijtraakt. E-mailadressen zijn namelijk gebonden aan providers. Om dit probleem te ondervangen stappen steeds meer mensen over naar een Gmail-account. U kiest dan een e-mailadres dat niet afhankelijk is van een internetprovider en dat u daarom uw leven lang kunt gebruiken.


Wat is de beste deal voor mij?

De vele internetaanbieder in Nederland met elk een keur aan abonnementen maken een keuze niet gemakkelijk. Wie door de vele aanbiedingen het spoor bijster raakt kan terecht op een aantal sites die kunnen helpen bij de selectie:


Alles in één

Verschillende providers bieden totaalpakketten aan. Daarbij bundelt men internet, telefonie en digitale televisie in een voordeelverpakking. De benamingen voor deze pakketten lopen uiteen: 'multi play', 'drie-in-één', combiproduct of totaalproduct. Een naam voor deze pakketten die u zeker vaker zult zien is triple play. Hoe een aanbieder het verder ook noemt, de bundels bevatten altijd telefonie, internet en digitale televisie. De huidige technologie maakt het mogelijk om via een supersnelle internetverbinding tegelijkertijd te bellen, internetten en tv te kijken. Triple play wordt zowel via de kabel als via ADSL2+ aangeboden.
 

Waarom zou ik dat willen?

De belangrijkste redenen om voor een totaalpakket bij één provider te kiezen zijn natuurlijk dat het goedkoper, gemakkelijk en overzichtelijk is. Maar het is in de praktijk niet zo gemakkelijk vast te stellen of u met een totaalpakket goedkoper uit bent dan met drie losse diensten. Momenteel bieden de verschillende providers hun pakketten voordelig aan, waardoor u in het eerste jaar flink wat geld bespaart. Let u daarom wanneer u pakketten gaat vergelijken vooral op de uiteindelijke abonnementsprijs per maand.

Overzichtelijk is het zeker wel: u hebt niet langer meer te maken met een internetprovider, telecomaanbieder en kabelaar. U hebt één abonnement bij één aanbieder, u krijgt één rekening en u weet waar u moet zijn in geval van problemen.
 

Dus ik moet het maar doen?

Dat hangt er vanaf. Als u bijvoorbeeld weinig belt of internet bestaat de kans dat u duurder uit bent met een totaalpakket. De website totaalwijzer.nl kan u helpen in het nemen van een beslissing. U vult als eerste uw postcode en huisnummer in (niet alle providers leveren hun diensten overal). Geef daarna aan wat uw bel- en internetgedrag is. Geef tot slot aan of u een pakket met of zonder digitale televisie wilt en klik op berekenen. Hierna krijgt u een handig overzicht van alle pakketten die op uw adres aangesloten kunnen worden.

Missing media-item.


Meer handige computertips?

SeniorWeb is de computerhulp voor u! We helpen u verder met de beste en duidelijkste uitleg en ondersteuning voor tablet, pc en smartphone. Vragen? We helpen u zelfs thuis. Mis ook niet langer de voordelen van ons lidmaatschap. Tip: volg ons ook op Facebook!

 

Missing media-item.

 

Auteur