Nederlanders hebben in 2022 347 miljoen aankopen gedaan via internet. Dat is vijf procent minder dan in 2021. Tegelijkertijd steeg de online omzet naar 33,3 miljard euro, een groei van negen procent vergeleken met 2021. Het gemiddelde online besteed bedrag is daardoor sterk gestegen met vijftien procent.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Online aankopen en bestedingen van diensten zijn gedurende 2022 met ongeveer de helft gestegen. Online aankopen en bestedingen van producten zijn juist gedaald. In het eerste en vierde kwartaal van 2022 zijn online diensten het sterkst gestegen. Dit is voor een flink deel te verklaren door de coronamaatregelen. In het vierde kwartaal van 2021 was er een lockdown, in 2022 niet. In het eerste kwartaal van 2021 en 2022 was er een lockdown, maar in 2021 duurde deze langer. De stijging bij diensten wordt vooral veroorzaakt door aankopen van tickets voor attracties en evenementen en reizen.