Inmiddels hebben zich 50.000 TV-bezitters zich aangemeld voor een collectieve claim tegen Philips. De producent zou zich schuldig hebben gemaakt aan prijsafspraken en daarom moeten consumenten geld terugkrijgen.
Dat stellen de sinds kort verenigde Consumentenclaim en Consumentenbond. Grote TV-producenten, waaronder Samsung, LG en Philips hebben tussen 1996 en 2006 verboden prijsafspraken gemaakt over de verkoopprijs van hun TV’s. Daar heeft ‘Brussel’ inmiddels een boete voor uitgedeeld, maar de miljoenen gedupeerde consumenten hebben nog geen compensatie ontvangen.
De Bond en Consumentenclaim proberen dat al enige jaren voor elkaar te krijgen, maar tot op heden zonder resultaat. De nieuwe Claimservice overweegt daarom verdergaande juridische stappen tegen Philips. Door de betrokkenheid van Philips bij het kartel kan één van de producenten voor de gehele schade worden aangesproken.
Hoeveel schade gedupeerden vergoed krijgen is nog niet duidelijk, maar omdat TV's destijds een stuk duurder waren, kan het snel om tientallen euro's gaan. Aanmelden is gratis. De Claimservice werkt op basis van ‘no cure no pay’. Mocht het tot een schadevergoeding komen dan gaat 15 procent van het schadebedrag naar Claimservice.
Inmiddels hebben ruim 50.000 gedupeerden zich aangemeld met 1 of meerdere beeldbuizen. Aanmelden is ook nog steeds mogelijk.