Een bank is niet verplicht om klanten onbeperkt gratis contant geld te laten opnemen. Het is niet onredelijk dat een bank kosten rekent voor geldopname boven een bepaald bedrag.
Dit blijkt uit twee bindende uitspraken van de Geschillencommissie van het Kifid. De twee zaken waren aangespannen omdat ABN Amro sinds 1 juli vorig jaar kosten in rekening brengt voor het opnemen van contant geld boven de twaalfduizend euro. Voor iedere opname boven dat bedrag betaalt de consument vijf euro plus 0,5 procent van het opgenomen bedrag.
In de ene zaak draait het om een consument die wekelijks 250 euro opneemt voor boodschappen. In de andere zaak gaat het om een consument die wekelijks 300 euro opneemt om overzicht te houden op de uitgaven. Per jaar gaat dat om 13.000 euro en 15.600 euro. De tweede klant betaal 78 euro kosten voor die contante opname. Beide consumenten vinden dat zij moeten kunnen beschikken over hun eigen geld, zonder dat de bank extra kosten in rekening brengt.
Dubieuze betalingen
Volgens de Europese richtlijn mag een bank de kosten voor een betaalrekening eenzijdig wijzigen, als er een goede reden gegeven wordt en als de consument de bankrekening meteen kan opzeggen. De Geschillencommissie vindt dat ABN Amro een geldige reden heeft opgegeven, namelijk dat er veel dubieuze betalingen zijn bij contante geldopnames boven de twaalfduizend euro. Ook zijn beide klanten ruim op tijd op de hoogte gesteld van de nieuwe regels. Bovendien kunnen ze bij twee of meer banken gaan banieren om zo de twaalfduizend euro limiet te omzeilen. De Geschillencommissie vindt het daarom acceptabel dat ABN Amro tarieven heeft voor geldopname boven de twaalfduizend euro.
- Kifid