Hier vindt u het korte nieuws van juni 2016. Zo is er een bedenkelijke bedenktijd bij Essent en wordt er online steeds meer opgelicht.
Bedenkelijke bedenktijd Essent
De Consumentenbond wil dat Essent consumenten die afgelopen jaar bij de MediaMarkt of Gamma een energiecontract afsloten en dit alsnog willen opzeggen, alle kosten van afgenomen energie terugbetaalt. Als Essent dit niet doet, stapt de organisatie naar de rechter. Essent meldde bij de verkoop van de contracten tot 1 december vorig jaar dat consumenten geen bedenktermijn hadden. Dat had nooit mogen gebeuren. Het ging om ‘verkoop buiten de verkoopruimte’, vergelijkbaar met verkoop op straat en aan de deur. Hier geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Geeft een bedrijf dat niet, dan schrijft de wet voor dat mensen 12 maanden hebben om onder zo’n contract uit te komen.
Negatieve rente? Oude sok!
Wat doen Nederlanders met hun spaargeld als de rente op een spaarrekening onder 0 zakt?
Gemiddelde pensioenleeftijd?
64 jaar en 5 maanden is de gemiddelde pensioenleeftijd in 2015.
Schoonmaken geen verplichte ‘mantelzorg’
Schoonmaken bij je oude moeder valt niet onder de ‘gebruikelijke zorg’ die je van een dochter mag verwachten. Dat bepaalde de rechter in een zaak die de moeder had aangespannen tegen de gemeente Etten-Leur. De gemeente had haar aanvraag van een persoonsgebonden budget (pgb) geweigerd, omdat ze daarmee de huishoudelijke zorg door haar dochter betaalde. De gemeente bestempelde dit als betalen voor mantelzorg. De dochter stopte daarop met de hulp, maar de gemeente kwam alsnog niet over de brug.
Uitspraak rechter
De rechter gaf duidelijkheid: mantelzorg kan niet worden afgedwongen, dus ook niet door de rechter. Bovendien schaarde de rechter de hulp van de dochter niet onder gebruikelijke zorg, omdat de dochter niet bij haar moeder woont. De gemeente slaagde er niet in een andere, vaste hulp voor de moeder te regelen. Daarom moet de gemeente Etten-Leur alsnog nog een pgb verstrekken.
Europese garantie?
Garantie in Nederland is goed geregeld: de eerste zes maanden heb je bij een defect sowieso recht op reparatie of vervanging, maar ook daarna kun je aanspraak maken op garantie als het product ‘ondeugdelijk’ blijkt te zijn. De verwachte levensduur is hierbij bepalend. De Europese Richtlijn Koop en Garantie schrijft een garantietermijn van twee jaar voor. Nu mogen lidstaten daar nog van afwijken, maar als het aan de Europese Commissie ligt, verandert dat in 2017. Dat zou betekenen dat een wasmachine al na twee jaar afgeschreven kan zijn. Een slechte zaak, vindt de Consumentenbond, die dan ook pleit voor behoud van de Nederlandse regels.
Online oplichting: steeds vaker
Wel betalen maar niets krijgen is de duurste vorm van internetfraude. Deze zogenoemde voorschotfraude kost slachtoffers soms tienduizenden euro’s. Vooral mensen die een nieuwe liefde zoeken via internet krijgen vaak met oplichting te maken, maar ook bij aankopen via malafide webwinkels en Marktplaats gaat het nogal eens mis. Het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk is vorig jaar bijna verdubbeld tot 3625 met een totaal schadebedrag van €12,2 miljoen. Slechts 10-13 procent meldt oplichting bij de Fraudehelpdesk, dus de werkelijke cijfers liggen nog veel hoger.
Zonder rechter geschil oplossen
Afspraken die kemphanen buiten de rechter om maken, worden vaker nageleefd dan door de rechter opgelegde afspraken. Dat blijkt uit de ‘Geschilbeslechtingsdelta’, een onderzoek naar de aanpak die burgers volgen om problemen op te lossen. Problemen met de aanschaf van producten en diensten en problemen op het werk komen het meest voor. Daarna volgen geschillen over geld, in de woonomgeving en rondom bezit van onroerend goed. Hekkensluiters zijn relatie- en familieproblemen. Overigens blijkt het zich ook vaak vanzelf op te lossen: 37 procent van de mensen die (juridische) hulp had ingeroepen, stopt zonder overeenstemming of beslissing, maar in deze gevallen is in 88 procent van de gevallen wel het probleem beëindigd.
- Geld & Recht