Lichte stijging ten opzichte van 2012
Vorig jaar hebben 292.000 mensen gesubsidieerde rechtsbijstand gekregen in 453.000 zaken. Dat is een lichte stijging vergeleken met 2012. Gesubsidieerde rechtsbijstand is er vooral in het strafrecht (28%) en het personen- en familierecht (25%).
Dit blijkt uit Monitor Gesubsidieerde rechtsbijstand. Het Juridisch Loket telde vorig jaar bijna een miljoen klantactiviteiten, met zo’n 2 tot 3 activiteiten per klant. In driekwart van de gevallen ging het om telefonisch contact (46%) of contact aan de balie (30%). De vragen aan het Juridisch Loket hadden vooral betrekking op arbeids- en ontslagrecht (21%), personen- en familierecht (20%) en verbintenissenrecht (17%).
Eigen bijdrage
Het Juridisch Loket verwees ruim 133.000 rechtzoekenden door naar een advocaat. De voorgaande jaren was dat 33.500 keer per jaar. Dit grote verschil komt door een beleidswijziging. Rechtzoekenden die eerst het Juridisch Loket benaderen krijgen korting op de eigen bijdrage voor gesubsidieerde rechtshulp. Wie meteen naar een advocaat toe stapt betaalt dus een hogere eigen bijdrage.
Internet
Rechtzoekenden kunnen ook op internet informatie vinden voor juridische problemen. Samen met de Universiteit Tilburg werkt de Raad voor de Rechtsbijstand aan enkele websites, zoals www.rechtwijzer.nl, www.echtscheidingsplan.nl, en www.ouders-uit-elkaar.nl. Rechtzoekenden kunnen hier zelf aan de slag om een oplossing te zoeken. Waar nodig worden ze doorverwezen naar de juiste persoon of instantie.
- Geld & Recht