Het OV-loket heeft in 2014 bijna achtduizend klachten ontvangen, dat zijn er ruim elfhonderd meer dan in 2013. Deze forse stijging komt vooral door het verplichte in- en uitchecken bij treinreizen sinds 9 juli.
Dit schrijft het OV-loket in zijn jaarrapportage. De zes maanden van mei tot oktober waren de drukste die het OV-loket ooit in die periode heeft gehad. In november en december daalde het aantal klachten weer naar een normaal niveau van 500 per maand.
Oorzaken van klachten
Verreweg de meeste klachten die binnenkwamen, hadden betrekking op NS, de grootste vervoerder. Vooral in januari en juli waren er veel klachten. In januari betrof het klachten over de overvolle treinen en in juli ging het vooral om de OV-chipkaart. De OV-chipkaart zorgt voor meer problemen dan alleen het in- en uitchecken. Zo klagen reizigers dat OV-bedrijven hun eigen regels hanteren over restitutie en vervanging van defecte OV-chipkaarten. Uit Texel kwamen andere geluiden. Het OV-loket ontving negentien klachten omdat het niet meer mogelijk is met de OV-chipkaart te reizen op het eiland.
Veel problemen in Utrecht
In het vierde kwartaal kwamen relatief veel klachten binnen over U-OV, de uitvoerder van het openbaar vervoer in de regio Utrecht. Vertragingen, te vroeg vertrekken, haltes voorbij rijden en het (rij)gedrag van chauffeurs. De problemen zijn voorgelegd en U-OV erkent de klachten en wil deze snel oplossen. Vertragingen en gemiste haltes komen volgens U-OV door de bouwwerkzaamheden rondom Utrecht CS.