We spenderen duizenden euro’s per jaar in de supermarkt. Uit Plus-onderzoek onder 2352 50-plussers blijkt dat de ‘super’ gemiddeld een 8 scoort. Maar er blijft nog wel wat te wensen over.
We kopen het liefst in de buurt
Volgens het CBS zijn er zo’n 6000 supermarkten, maar meestal gaan we naar die in de buurt. Al laten we ons door folders wel ook verleiden om soms ergens anders naartoe te gaan.
Veel 50-plussers doen hun boodschappen bij Albert Heijn. Dat is niet heel verwonderlijk; met bijna 1000 filialen is de kruidenier-die-op-de-kleintjes-let verreweg de grootste. De tweede plaats is opvallender: Lidl.
De prijsvechter heeft minder dan de helft van het aantal vestigingen van ‘Appie’ (418), maar blijkbaar zijn de scherpe prijzen een iets langere rit waard. Jumbo, met ruim 100 vestigingen meer dan Lidl, heeft het nakijken. Als ‘tweede supermarkt’ staat Lidl zelfs bovenaan.
Opvallend: één op de acht (12%) kiest de supermarkt ‘omdat ik daar makkelijk alles kan vinden’.
Loont het om foldertjes uit te pluizen?
Volgens de Consumentenbond kan het lonen om de foldertjes uit te pluizen en met sommige producten even te wachten totdat ze in de aanbieding zijn. Bijvoorbeeld shampoo, wasmiddel en vaatwastabletten gaan zeer regelmatig bij de ene of de andere supermarkt met flinke kortingen van soms meer dan 50 procent over de toonbank. Volgens de Consumentenbond kun je, als je alles in de aanbieding koopt, zo’n 30 procent op de boodschappen besparen. Jaarlijks gaat dat om honderden euro’s.
Maar let op! Supermarkten geven vooral korting op de dure A-merken. Robijn wasmiddel bijvoorbeeld kost normaal zo’n €6 per fles. In de aanbieding soms €3. Maar het huismerk wasmiddel kost standaard minder dan €3 en is dus nog voordeliger dan de aanbiedingsprijs van een A-merk.
Dus hecht je aan A-merken? Wacht dan aanbiedingen af. Wil je meer besparen? Probeer eens een goedkoper alternatief. Zijn er huismerken in de aanbieding? Sla dan je slag, want veel goedkoper zal het vaak niet worden.
Lees ook deel 2 van dit artikel!
- Plus Magazine