‘Brandend zand’ van Anneke Grönloh, ‘Ramona’ van The Blue Diamonds, ‘Sajang é’ van Massada: wie de eerste tonen hoort, zingt of neuriet automatisch mee. Tot en met 13 januari raak je in het Stedelijk Museum Breda niet uitgezongen of -geneuried.
Indorock
De tentoonstelling ‘Indische iconen in de Nederlandse popmuziek’ vertelt het verhaal van Indisch-Nederlandse en Molukse artiesten die zo’n bepalende invloed hebben gehad op de Nederlandse popmuziek. De muzikanten delen een gemeenschappelijke geschiedenis van oorlog, het vluchten uit het land van oorsprong, de gedwongen immigratie en het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. Muziek was voor hen de belangrijkste uitlaatklep. Bijvoorbeeld The Tielman Brothers, The Hot Jumpers en The Crazy Rockers werden snel populair bij de Nederlandse jeugd met hun indorock – een eigen variant op de rock-’n-roll. Deze Indische iconen stonden aan de wieg van de jongerencultuur van de jaren 60. Later kregen ze ook gezelschap van Indische artiesten zoals Sandra Reemer, Liesbeth List en Boudewijn de Groot.
Behalve de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Breda zijn er op verschillende locaties in Breda ook nog muziekoptredens, lezingen en workshops.
Drie meezingers
‘Ramona’ van The Blue Diamonds werd in 1960 een wereldhit. Totale verkoop: 20 miljoen platen.
‘Brandend Zand’ van Anneke Grönloh stond in 1962 twee weken op de eerste plaats van de hitparade.
3. ‘Sajang É’ uit 1980 was Massada’s enige nummer 1 hit in de Top 40:
Foto: Illustratie Cyprian Koscielniak