Wie weet beter wat een goed verpleeg- of verzorgingshuis is dan de bewoners, of hun naasten? Er is een website waar waarderingen op staan over deze huizen: ZorgkaartNederland.
Op ZorgkaartNederland staan nu ruim 70.000 waarderingen online. Deze zijn niet zomaar ingevuld. ZorgkaartNederland zet speciale interviewteams in op de mening van bewoners in het land te peilen. Zij bezoeken nog tot het einde van dit jaar zorglocaties om bewoners om hun mening te vragen.
Waardigheid en trots
Voor het project “Waardigheid en Trots” in 2015 hebben interview- en belteams van ZorgkaartNederland nabij de 1.000 verpleeg- en verzorgingshuizen bezocht. Daar knoopten zij met de bewoners een gesprek aan over hun ervaringen. In totaal inmiddels wel 595.500 gespreksminuten, of 413 volle dagen van 24 uur. Door de inspanningen van dit team heeft de website nu ruim 70.000 waarderingen kunnen plaatsen. De bewoners krijgen zo eindelijk een stem. En potentiele bewoners krijgen een goed beeld van hoe een huis in elkaar zit, en kunnen zo een weloverwogen keuze maken voor een plek die goed bij hun wensen past.
Verbeteren van de leefomstandigheden
Als een bel- of interviewteam langs is geweest, krijgt de organisatie daarvan een rapport. Dat rapport kan het huis gebruiken om verbeteringen door te voeren. Dit is al meerdere malen gebeurd: soms op kleine schaal, maar soms ook serieuze veranderingen. Zo was er een instelling die besloot iets te doen aan de kwaliteit van de badkamers, ondanks een op handen zijne verhuizing. Een verbetering die de huidige bewoners erg blij maakten. Zonder deze waarderingen had de organisatie waarschijnlijk niets aan de badkamers gedaan.
Bescherming voor de kwetsbaarsten
De bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen vormen een kwetsbare groep. Een interview vereist dan ook een zachte hand, waarbij goed luisteren voorop staat. Veel interviews resulteerden in mooie, ontroerende, verdrietige en soms grappige verhalen. De bewoners genieten ervan om hun verhaal te kunnen vertellen en nemen er uitgebreid de tijd voor. Eén meneer had zelfs zijn beste pak aangetrokken en een comfortabele stoel klaargezet. Met een lach op zijn gezicht beantwoordde hij alle vragen. Na het interview liep hij mee om de nieuwe eetzaal te laten zien en de interviewer uit te zwaaien. Op zo'n moment is een interviewer eigenlijk een soort maatschappelijk werker. Een mooie winst bovenop het originele doel: waarderingen verzamelen.
Deel ook uw ervaringen
Ga naar www.zorgkaartnederland.nl en deel ook uw ervaringen. Zowel de mening van bewoners als van familie wordt zeer op prijs gesteld.
Bron: ZorgkaartNederland