Lang niet iedereen krijgt de zorg waar hij of zij recht op heeft, zegt de Nationale Ombudsman. Volgens hem zijn de regels te moeilijk en ervaren mensen vaak een bureaucratische rompslomp. Wat vindt u?
De Nationale Ombudsman heeft zijn bevindingen gepresenteerd in een rapport over het huidige zorgstelsel, dat in 2015 werd ingevoerd. Hij zegt dat er van de beloftes die toen zijn gedaan nog niets is terechtgekomen. Veel mensen weten niet waar ze moeten aankloppen. De gemeente, het Rijk of de verzekeraar? Vaak worden ze van het kastje naar de muur gestuurd.
'Het moet beter'
"Dat hokjesdenken blijft de toegang tot zorg belemmeren", aldus ombudsman Reinier van Zutphen. "Instanties missen vaak nog wat burgers echt nodig hebben in hun situatie. Mensen krijgen hierdoor al tijden geen passende zorg. Het kan en moet snel beter." Met de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2015 werd beloofd dat de burger centraal zou staan. De gemeenten kregen meer verantwoordelijkheden, omdat die hun inwoners beter zouden kennen en dus beter zouden weten welke zorg iemand nodig heeft.
Lange procedures en wachtlijsten
Maar volgens de Nationale Ombudsman zijn de regels te ingewikkeld en ervaren mensen een bureaucratische rompslomp. Het lukt ze vaak niet of nauwelijks om zorg voor zichzelf te regelen. Langdurig zieken en chronisch gehandicapten krijgen te maken met maandenlange procedures. Dementerenden die op een wachtlijst van een verpleeghuis komen, krijgen minder zorg dan voorheen omdat ze onder de Wet landurige zorg (Wlz) vallen. De gemeente zet dan de financiering van dagbesteding en thuishulp stop.
Bent u het met de ombudsman eens? Breng uw stem uit en laat onderaan een reactie achter.