Het plakken van Albert Heijn koopzegels is verleden tijd. De supermarktketen stopt op 1 januari 2021, na 65 jaar, met de papieren koopzegel. Klanten kunnen vanaf dan alleen digitaal sparen via de AH-app. De boekjes kunnen ze nog vijf jaar inleveren.
Obligatiezegel
De AH-koopzegel werd in 1955 geïntroduceerd, al heette het eerst nog ‘Obligatiezegel’. Toen kon je bij het afrekenen van de boodschappen voor tien cent een zegel kopen. Wie de zegels in het spaarboekje plakte, kreeg bij 490 zegels – een vol boekje – 52 gulden uitgekeerd. Dat is een rente van zes procent.
De actie was een succes en klanten spaarden volop. In die 65 jaar is er weinig veranderd: klanten krijgen op verzoek nog altijd zegeltjes bij hun boodschappen en ook de rente is zes procent gebleven.
Coronavirus
In het afgelopen jaar bleek de koopzegel niet immuun voor de gevolgen van het coronavirus. Klanten van de Albert Heijn maakten in 2020 massaal gebruik van online diensten, onder andere om het risico op besmettingen te verkleinen.
Het aantal wekelijkse gebruikers van de Albert Heijn-app steeg naar twee miljoen, een vertienvoudiging ten opzichte van de 200.000 van een jaar eerder, meldt NU.nl. Het aantal klanten dat zelf boodschappen scande in de winkels verdriedubbelde in die periode. Ook het digitaal sparen nam dit jaar bij Albert Heijn een hoge vlucht met inmiddels zo’n 600.000 spaarders. Van de uitgegeven zegels is momenteel zo’n 80 procent digitaal.
Online koopzegel
Albert Heijn was sowieso al van plan om meer online te doen, maar de pandemie zorgde voor een stroomversnelling. Daardoor besloot de supermarktketen om compleet over te stappen naar online koopzegels. Wie zijn incomplete boekjes niet meer op tijd vol krijgt, kan de onvolledige boekjes en losse zegels in de winkel omruilen voor de digitale variant.
Als zegeltjesspaarder hoef je nu niet direct je volle spaarboekjes in te leveren: daar heb je nog tot eind 2025 de tijd voor.
Hulp nodig bij het overstappen naar digitale koopzegels? Bekijk de uitleg van Albert Heijn en Seniorweb of bel met de Albert Heijn klantenservice.
Benieuwd wat andere Pluslezers van deze verandering vinden? Klik hier.
Bron: NU.nl