De een vindt bankieren via internet eigenlijk wel zo handig, de ander vertrouwt het voor geen cent. Maar hebben we straks nog een keus?
Onlangs kondigde De Nederlandsche Bank het aan: in 2019 is het met de papieren acceptgiro gedaan. Nu wordt die al -jaren steeds wat minder- gebruikt, maar verdwenen is hij allerminst. Er worden nog steeds ongeveer 11 miljoen acceptgiro’s per maand gebruikt.
Betekent dit dat iedereen straks verplicht is om te gaan internetbankieren? De Nederlandsche Bank spreekt sussende woorden: één alternatief voor de acceptgiro is ook na 2019 bruikbaar. “Het papieren overschrijvingsformulier, ook wel Optisch Leesbaar Overschrijvingsformulier (OLO) genoemd, blijft in elk geval bestaan”, aldus een woordvoerder.
Voordat de acceptgiro echt van het toneel verdwijnt, krijgt hij nog een kleine metamorfose. Hij wordt namelijk aangepast aan de Europese standaarden. Zo is het gebruik van IBAN (International Bank Account Number) per 1 februari 2014 verplicht. Op de acceptgiro zal dit langere Europese rekeningnummer straks ook worden gebruikt.
Trudy Weijenberg (68) uit Boxtel: “Ik maak bewust geen gebruik van internetbankieren, vanwege de veiligheid. Ik vind het geen prettig idee dat je bankgegevens ergens op het world wide web staan. Ik ben bang dat het geld van mijn rekening wordt doorgesluisd naar de rekening van een crimineel. Het inbrekersgilde richt zich steeds meer op de digitale wereld. Soms is het lastig. Ik bezoek op mijn iPad vaak sites waar leuke spullen worden verkocht. Als ik iets wil kopen, bel ik naar het bedrijf en vraag of ze me een acceptgiro willen sturen. Als dat niet kan, vraag ik soms aan familie of vrienden of ze het bedrag voor mij kunnen overmaken. Het duurt nog wel even voor de papieren acceptgiro verdwijnt. En heel veel mensen willen echt niet internetbankieren. Ik vind het geen probleem om extra te betalen voor een papieren alternatief. Het is immers mijn eigen keuze om niet online te betalen.” |
Papieren factuur is duurder
De kans is wel groot dat er kosten in rekening zullen worden gebracht voor papieren facturen. Bij telefonieaanbieder T-Mobile (4,9 miljoen klanten in Nederland) zijn digitale facturen nu al goedkoper – consumenten die een factuur op papier willen ontvangen, betalen €2,50 extra. Energieleverancier E.ON (300.000 klanten in Nederland) rekent op dit moment niets extra voor een papieren factuur, maar sluit niet uit dat hij dat in de toekomst wel gaat doen. Het bedrijf stuurt al wel digitale facturen en heeft de betaalmethode iDeal aan zijn facturen gekoppeld. Met iDeal kunnen consumenten aankopen bij Nederlandse webwinkels online afrekenen met de eigen bank.Nieuw: digitale brievenbus
Met iDeal betalen kan alleen als je internetbankiert. Inmiddels doen 11 miljoen Nederlanders dat. Iets nieuws is FiNBOX, een soort digitale brievenbus waarmee consumenten digitale acceptgiro’s ontvangen. Die kunnen vervolgens eenvoudig via internetbankieren worden betaald. De bedragen, rekeningnummers en betalingscodes staan al ingevuld. Minder kans op fouten dus.Naast acceptgiro’s en facturen kunnen gebruikers bijvoorbeeld ook salarisstroken en pensioenoverzichten in hun FiNBOX ontvangen. Voordeel is dat deze service niet alleen de papieren acceptgiro, maar de hele papieren administratie vervangt.
In de tabel staan meer online betaalmogelijkheden.
| Kees van der Knaap (64) uit Hoogvliet: “Van mij mag de papieren acceptgiro vandaag nog verdwijnen. Dat bespaart een hoop tijd en geld, want al dat papier is niet gratis. Ik betaal alleen nog via internet, en sinds kort via een app op mijn Blackberry. Dan heb je nog minder codes nodig, dus extra gemakkelijk. Facturen ontvang ik het liefst per e-mail, dan kun je ze gemakkelijker ordenen. Ik koop ook geregeld op internet, ik boek mijn vakanties bijvoorbeeld meestal online. Het liefst betaal ik dan met iDeal. Bij grote bedragen, zoals een vakantie, is een creditcard soms handiger. Dan hoeft het geld niet direct op je betaalrekening te staan. Zorgen over de veiligheid maak ik me eigenlijk nooit. Wel ben ik alert op die phishing-mailtjes die zogenaamd namens de bank worden gestuurd en waarin om je gegevens wordt gevraagd. Ik moet uitkijken dat ik niet in een onachtzaam moment mijn codes doorgeef.” |