Bestelt u een product/dienst bij een webwinkel, let dan goed op het bestelproces. Belangrijk is dat webwinkels hun website goed inrichten, zodat met een stappenplan duidelijk wordt wanneer u overgaat tot sluiten van de overeenkomst.
Overzicht van de webwinkel
De ondernemer moet u informeren over zijn identiteit en bedrijfsgegevens, een effectieve contactmogelijkheid bieden, en informatie geven over het al dan niet van toepassing zijn van een bedenktermijn. Vooraf moet dit op de website van de ondernemer staan vermeld.
Na het sluiten van de overeenkomst moet dit nog worden aangevuld met gegevens over serviceverlening, opzegregels bij abonnementen en over de wijze van gebruikmaking van het ontbindingsrecht. De laatste informatie moet schriftelijk, dat wil zeggen per brief. Zolang deze informatie niet wordt verstrekt bedraagt uw bedenktijd drie maanden.
Stappenplan bestelproces
Met een duidelijk stappenplan weet u heel goed waar u aan toe bent en wanneer u niet niet meer terugkunt. Het moet voor u dus duidelijk zijn tot wanneer u nog kunt doorklikken zonder verplichtingen.
Let op: Een ongewild gesloten overeenkomst als gevolg van een slecht ingerichte website is vernietigbaar, dat wil zeggen dat u de overeenkomst ongedaan kunt maken. Meld dit direct aan de ondernemer!
Voorbeeldbrief
Informatie van de ondernemer tijdens het bestelproces
Tijdens het sluiten van de koop of dienst moet de ondernemer u een overzicht verschaffen met daarin:
- de informatie over de prijs van het product of de dienst (met alle bijkomende kosten),
- levertermijn,
- wijze en tijdstip van betaling en
- eventueel de duur van een overeenkomst.
Deze informatie moet voor u zijn op te slaan, zodat u er later nog van kunt kennis nemen.
Veilig betalen
Lees hier meer over veilig betalen op internet en de verschillende betalingsmogelijkheden.
Bevestiging
De ondernemer moet u na sluiten van de overeenkomst een bevestiging sturen, zodat u weet dat uw bestelling bij hem is aangekomen. Vaak zal dit per e-mail zijn.
Ontbinding
Krijgt u tijdens het bestellen geen overzicht van uw bestelling met de specifieke prijs- en levergegevens, of blijft tijdige bevestiging uit, dan mag u de overeenkomst ontbinden. Dat wil zeggen dat u de overeenkomst met de ondernemer beëindigt, wegens het ontbreken van een ‘voor opslag geschikt’ overzicht of wegens niet ontvangen van zijn bevestiging.
Let op: heeft u uitsluitend individueel contact met de ondernemer per e-mail of telefoon dan gelden bovenstaande regels niet.
Levering
Lees hier meer informatie over de levering en levertijd van producten die via internet besteld zijn. Ook als u een product wilt retourneren.
Bedenktijd
De wet Koop op Afstand regelt dat u in de meeste gevallen bij aankopen op internet een bedenktijd heeft. Lees hier meer over uw rechten.
Contact opnemen met ConsuWijzer
Heeft u een klacht over een website tegen die onvolledig is in de informatieverstrekking of die het bestelproces onduidelijk heeft ingericht, zodat u het risico loopt onbedoeld een overeenkomst te sluiten? Neem dan contact op met ConsuWijzer.
Meer informatie over kopen op internet
Aandachtspunten bij kopen op internet
Hoe kiest u een betrouwbare webwinkel?
Duidelijk bestelproces voorkomt nare verrassingen
Betalen op internet: hoe en hoe veilig is het?
Wat zijn de regels rondom levering van een product?
Weet u dat u recht heeft op 7 dagen bedenktijd?
Niet tevreden over het geleverde product?
Wat te doen als de problemen aanhouden?
- ConsuWijzer