Energienota's strenger gecontroleerd

Wanneer is bij u voor het laatst de meter gecontroleerd? Als het aan de toezichthouder ligt, gaat dat weer vaker gebeuren.

Het komt nog te vaak voor dat energiebedrijven nota’s naar kun klanten sturen, die niet kloppen. Daarom heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de energieleveranciers een aantal zwaardere verplichtingen opgelegd. Het doel: beter energienota’s met herkenbare meterstanden voor consumenten.

Zo worden leveranciers verplicht de meterstanden op te vragen en te controleren. Een eigen inschatting kan niet meer door de beugel. Bovendien moeten ze opnieuw contact zoeken met de klant, als de doorgegeven meterstand onbetrouwbaar lijkt. Zonder nader onderzoek een nota sturen bij onlogische verbruikscijfers is er dus niet meer bij.

Ook de werkwijze bij het overstappen van energieleverancier wordt aangepast. Administratieve rompslomp rondom het overstappen weerhoudt nog steeds veel mensen ervan om te kiezen voor een goedkoper energiebedrijf. Dat, terwijl er op de energierekening toch behoorlijk bespaard kan worden door over te stappen.

Tot nu toe was het soms onduidelijk bij wie de consument nu eigenlijk moest aankloppen bij vragen over de meterstanden bij een overstap. Vanaf nu is er nog maar één aanspreekpunt: de nieuwe leverancier.

Overigens is het gedoe met de meterstanden over zodra u een slimme meter heeft. Dan hoeft u de standen niet meer zelf door te geven aan uw energiebedrijf, en hoeft er ook geen mannetje aan de deur te komen om ze voor u af te lezen. Bij slimme meters kunnen de energiebedrijven (als u daarvoor toestemming heeft gegeven) de meterstanden op afstand aflezen. Dat is met name bij overstappen heel praktisch.Het komt nog te vaak voor dat energiebedrijven nota’s naar kun klanten sturen, die niet kloppen. Daarom heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de energieleveranciers een aantal zwaardere verplichtingen opgelegd. Het doel: beter energienota’s met herkenbare meterstanden voor consumenten.
Auteur 
Bron 
  • GeldenRecht