Flinke boete voor hotelkortingskaart

De Consumentenautoriteit heeft een boete van ruim 100.000 euro uitgedeeld aan Hotel Group International en aan de ondernemer voor de manier waarop zij het HotelGroup Passport verkopen. Daarnaast heeft de Consumentenautoriteit maatregelen genomen om herhaling te voorkomen.

Hotel Group International belde consumenten op met de mededeling dat zij een prijs hadden gewonnen of een gratis reis kregen aangeboden. Dit zette consumenten op het verkeerde been, want in werkelijkheid werd een abonnement op een hotelkortingskaart afgesloten voor 12 of 24 maanden. Kosten: ruim 150 euro per jaar. Als een consument het abonnement wilde opzeggen, lukte dat niet en kreeg de consument te maken met aanhoudende incassopraktijken.

Timeshare regels
Het verkopen van producten als deze hotelkortingskaart valt onder de timeshare regels. Dat betekent onder andere dat consumenten informatie moeten ontvangen op een duurzame gegevensdrager en dat een overeenkomst door beide partijen moet worden ondertekend. Bij Hotel Group International werden de overeenkomsten telefonisch gesloten. Ze zijn daardoor niet geldig.

Dwangsom
Behalve de boete heeft de Consumentenautoriteit ook twee lasten onder dwangsom opgelegd om herhaling van deze praktijk te voorkomen. Iedere keer als Hotel Group International de regels voor timeshare of telemarketing overtreedt, moet zij 1.000 euro betalen met een maximum van 25.000 euro.
De Consumentenautoriteit heeft al op 9 oktober uitspraak gedaan. Hotel Group International heeft bezwaar aangetekend én is naar de rechter gestapt om het besluit te schorsen en publicatie tegen te houden. De rechter heeft begin december beide verzoeken afgewezen en beslist dat de Consumentenautoriteit haar besluit mag publiceren.

Bronnen:
Consumentenbond
Consumentenautoriteit

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl