Geschilleninstantie voor zorgverleners

Iedere zorgverleners moet een interne klachtenregeling opstellen en zich aansluiten bij een onafhankelijke geschilleninstanties die bindende uitspraken kan doen en claims tot 25.000 euro kan toewijzen.

Dit staat in het wetsvoorstel Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), die begin juli is aangenomen door de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel gaat nu naar de Eerste Kamer. Patiëntenorganisaties zijn tevreden, want als een klachtenprocedure bij een zorgverlener nu spaak loopt, moeten mensen naar de rechter. Dat is duur en tijdrovend.

Opgeknipt
Het nieuwe wetsvoorstel vormt een deel van het Wetsvoorstel Cliëntenrechten, dat is opgeknipt in een aantal stukken. Patiënten- en cliëntenorganisaties hebben zich van meet af aan hard gemaakt voor deze wet. Naast de interne klachtenbehandeling en de geschilleninstantie biedt het wetsvoorstel meer aandacht voor de kwetsbare positie van de patiënt. Ook krijgt de individuele cliënt het recht op tijdige en adequate keuze-informatie.

Bron

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl