Niet tevreden over het energiebedrijf of de telecomprovider? Je kunt een brief of e-mail sturen, maar wachten op antwoord duurt soms lang. Klachten op sociale media of speciale klaagwebsites zijn ook voor andere klanten zichtbaar en worden daarom vaak sneller opgelost. Ook handig om te checken vóórdat je met een bedrijf in zee gaat.
Klachtenkompas.nl
Klachtenkompas.nl is een initiatief van de Consumentenbond. Iedereen kan hierop een klacht plaatsen over Nederlandse bedrijven die deelnemen aan Klachtenkompas. De website bestaat nu een jaar en inmiddels zijn ruim 17.000 klachten geplaatst. Klagers hebben het vooral gemunt op internet- en telecomproviders, zoals KPN, UPC en T-Mobile.
De ervaring van de Consumentenbond is dat deze bedrijven klachten ook goed oplossen. Bedrijven die klachten niet goed oplossen, komen op deze website genadeloos in de schijnwerpers te staan. Alle klachten en de reacties van bedrijven (of het uitblijven daarvan) zijn online te lezen. Jammer genoeg kun je niet over alle bedrijven klagen bij Klachtenkompas. Ziggo en Vodafone bijvoorbeeld doen niet mee.
Klacht.nl
Voor bedrijven die niet meedoen aan Klachtenkompas, kun je altijd nog terecht bij Klacht.nl. Ook op deze website kun je als consument kosteloos je klachten spuien en ook hier kun je online bekijken hoe klachten van anderen al of niet zijn opgelost.
Twitter
Steeds meer bedrijven hebben speciale webcareteams, die snel reageren snel op klachten via Twitter. Een tweet over een bedrijf is voor iedereen zichtbaar, maar het antwoord ook. Een snel en klantgericht antwoord betekent dus meteen reclame voor het bedrijf. Om te klagen via Twitter heb je zelf een Twitter-account nodig. Het is de kunst om je klacht in maximaal 140 tekens samen te vatten. Vermeld in de tweet ook de naam van het bedrijf, voorafgegaan door een apenstaart, dus: @naambedrijf. En dan is het wachten op het antwoord.
Wil je vooraf een bedrijf ‘screenen’, zoek dan op Twitter naar @naambedrijf om te zien wat anderen zoal te melden hebben.
Facebook
Klagen via Facebook komt op hetzelfde neer. Een voorwaarde is dat het bedrijf zelf een Facebook-pagina heeft, maar dat is steeds gebruikelijker. Het voordeel van Facebook is dat je niet gebonden bent aan 140 tekens. Formuleer je klacht in het invulveld bij ‘Schrijf iets’ om deze op de Facebook-pagina van het bedrijf te plaatsen. Houd deze in de gaten voor de reactie van het bedrijf. Of stel Facebook zo in dat je een e-mail krijgt zodra er een antwoord komt.
De Facebook-pagina van een bedrijf is ook handig om te bekijken voordat je een keuze maakt voor een bepaalde leverancier. Bedenk wel dat de klachten en complimentjes niet representatief zijn voor het totale klantenbestand, maar de reacties van het bedrijf geven toch een indruk van wat je aan service kunt verwachten.
- geldenrecht.nl