De kortingen die kortingssites bieden voor producten of uitjes zijn lang niet altijd de beste deal. Soms is er voordeel te behalen, maar er zijn ook ‘aanbiedingen’ die elders beduidend goedkoper zijn.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond naar 50 kortingsacties op 10 sites. De kortingen liepen op tot meer dan 50%, maar soms was er geen voordeel te behalen. Het is daarom verstandig een kortingsaanbieding goed tegen het licht te houden. Soms geldt de aanbieding alleen op bepaalde dagen of is het diner versoberd. Ook de beschikbaarheid kan slecht zijn. Het uitje of de cursus is dan steeds volgeboekt. Vóór de koop is dat vaak niet duidelijk.
Onduidelijkheid
Het is vaak onduidelijk bij wie je kunt klagen als het product of het uitje niet naar wens is. De internetsites nemen alleen verantwoordelijkheid voor het leveren van de kortingsbon. Daarom ontvingen de Consumentenautoriteit en de Consumentenbond de afgelopen tijd veel klachten over Groupon. De Consumentenautoriteit heeft Groupon aangesproken en de kortingssite heeft beloofd haar klanten duidelijker te informeren.
Uw rechten
Kortingsbonnen bestellen via internet valt onder de regels voor kopen op afstand. Dat betekent onder andere dat u in de meeste gevallen een wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen heeft. Binnen die tijd kunt u de koop ongedaan maken en krijgt u uw geld terug. Zodra u een product koopt met een kortingsbon heeft u weer een bedenktijd van zeven dagen. Gebruikt u de kortingsbon voor een uitje, dan heeft u geen bedenktijd na de reservering.
Bij problemen met het product moet u naar de verkoper van de bon toestappen, behalve als deze heel duidelijk vooraf heeft aangegeven dat u bij de leverancier van het product moet zijn. Komt u er met dat bedrijf niet uit, dan mag u van de bonverkoper verwachten dat hij zich voor u inspant.
Bronnen:
www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht-2013/kortingssites/
www.consuwijzer.nl/thema/kortingsbonnenwebsites
- geldenrecht.nl