Lancia Delta: Snel & Fel

De Lancia Delta is een toonbeeld van ­Italiaans design. In de laatste decennia van de vorige eeuw reed een Delta vaak vooraan tijdens rally’s. Dat snelle keert terug bij de jongste generatie, in een edele verpakking.

Italiaanse allure

Met de 190 pk sterke testwagen, de 1.9 16v Twin Turbo MultiJet Oro (diesel), schieten de kilometers in no time onder het stug verende onderstel door. Een ritje over slechte Belgische wegen leidt hierdoor tot ‘klappertanden’ bij de inzittenden. De wegligging in bochten daarentegen is ongeëvenaard.
De testauto kost €33.745 inclusief een hoop binnen- en bagageruimte en een goede uitrusting. Tot het Oro-pakket hoort standaard airco, gekoeld vak in de middenarmsteun, in hoogte verstelbare voorstoelen, radio/cd-speler, elektrisch bedienbare inklapbare buitenspiegels en extra lichte stuurbekrachtingsstand (voor stadsverkeer of file­parkeren).
De Delta is er vanaf €23.995. www.lancia.nl.

Lancia Delta 1.9 16v Twin Turbo MultiJet Oro

Motorinhoud:   
1910 cc
Vermogen:
190 pk 
Verbruik: 
1 op 17,5 (D-label) 


De Pluslezer

Missing media-item.
Erik Smit (53) is vastgoed-jurist. Hij rijdt jaarlijks 30.000 kilometer in zijn Hyundai Santa Fe automaat. 

Eriks autotest in tien punten
Voor Erik zijn auto’s niet echt een gespreksonderwerp. De verhouding prijs-kwaliteit en de hoogte van de bijtelling vindt hij belangrijk, omdat hij de meeste kilometers zakelijk rijdt met een leaseauto. Zijn kritische blik op de Lancia resulteert in tien plus- en minpunten:
+ Heel mooi design, eigen karakter.
+ Schakelt goed, comfortabele zesde versnelling.
+ Snelle acceleratie.
+ Lekker stuurwiel.
+ Ruime auto, ook achterin en bagageruimte.
+ Goede wegligging.
+ Prima zicht rondom.
- Zeer lage instap, je stoot snel je hoofd.
- Onhandige bediening cruisecontrol.
- Kilometerteller niet goed afleesbaar.

Het oordeel

“Het is een vlot rijdende ­auto met een mooi design. Vooral voor mensen die iets betaalbaars, snels en moois zoeken. Ik denk vooral voor een iets jonger publiek. Het is niet mijn stijl, maar het is wel een bijzondere auto.”

Het detail
“Bijzonder is de aansluit­mogelijkheid voor digitale muziekspelers. Alles is via dit systeem met je stem te bedienen, inclusief de ­telefoon.”

Missing media-item.
Missing media-item.
Links: handig, zo’n USB-aansluiting. Rechts: Italiaans design, ook in het interieur.

De professional

Missing media-item.
Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten:
+ De Delta is zonder meer een aparte verschijning.
+ Het is een snelle auto met veel ‘koppel’ (zie uitleg term koppel hieronder bij ‘Het oordeel’.)
+ Het brandstofverbruik is acceptabel.
+ Er is veel beenruimte voor de passagiers achter.
+ Goede wegligging, gaat wel iets ten koste van het comfort.
+ Het schakelen met de Delta gaat soepel.
+ De materialen van de stoelen en het dashboard zijn van goede kwaliteit.
- De stoelen voorin zijn iets te kort voor lange benen.
- Er zijn weinig bergruimtes.
- Oneffenheden van het wegdek zijn duidelijk voelbaar in de auto.

Het oordeel
“Zoals de meeste Lancia’s heeft ook dit model een eigen karakter. Er is veel chroom verwerkt in de Delta. Het lijkt erop dat deze oude trend helemaal terugkomt. De Delta is hierin een voorloper.
Het is een snelle diesel die op alle toerentallen voldoende kracht heeft, ook wel koppel genoemd. Dit komt door de dubbele turbo. Hierdoor is er geen ‘wacht­moment’ voordat de motor over de pk’s kan beschikken. Een auto met zo veel koppel moet goed aan de weg ‘kleven’. Ik kan niet anders zeggen dan dat Lancia daarin geslaagd is. Een goede wegligging eist wel wat van het comfort. Verkeersdrempels worden daardoor nog vervelendere ­obstakels.”

Het detail
“Het design van de Delta eist helaas van de bestuurder en passagiers dat zij niet te groot  zijn. Bij een lengte van 1.80 meter zit u al gauw tegen het zogeheten ‘hemeltje’. Een ­kleine Italiaan zit waarschijnlijk prima, maar de grote Hollander wat lastiger. Toch maakt het ­rijden in de Delta een hoop goed. Een Ferrari koopt u toch ook niet alleen om lekker in te kunnen zitten!”

De concurrentie:

Andere sportieve diesels

Missing media-item.
Renault Laguna 2.0 dCi GT
• 180 pk.
• 1 op 16,1; D-label.
• Vanaf €35.990. 
Missing media-item.
Seat Leon 2.0 TDI FR
• 170 pk.
• 1 op 18,9; D-label.
• Vanaf €31.695. 
Missing media-item.
Mazda 3 2.2 CiTD GT-M
• 185 pk.
• 1 op 17,9.
• Vanaf €33.240.

 

Auteur