Wat wachttijdbemiddeling voor u kan betekenen
Stelt u zich voor: u wordt voor een operatie aan uw heup naar een ziekenhuis verwezen, maar daar blijkt een wachttijd van 6 maanden te zijn. U had natuurlijk gehoopt eerder geholpen te worden, maar wat kunt u anders dan rustig op uw beurt wachten? Uw zorgverzekeraar inschakelen, want met hun hulp kan de wachttijd vaak aanzienlijk verkort worden.
Heeft u een operatie of andere medische behandeling voor de boeg, maar bent u nog lang niet aan de beurt in uw buurtziekenhuis? Onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat het de moeite waard is bij een lange wachttijd de hulp van uw zorgverzekeraar in te schakelen. Iedereen heeft recht op wachttijdbemiddeling, want deze service is onderdeel van het basispakket. [ITEMADVERTORIAL]
In 2010 zochten maar liefst 84.000 mensen contact met hun verzekeraar om sneller aan de beurt te zijn voor een operatie. Uiteindelijk maakten zo’n 38.000 mensen ook echt gebruik van deze mogelijkheid.
Hoe werkt het?
Of het mogelijk is om eerder geholpen te worden bij een noodzakelijke behandeling is niet alleen afhankelijk van zorgverzekeraar en ziekenhuisaanbod, maar ook van de patiënt. U bent namelijk altijd degene die bepaalt hoe ver u wilt gaan om eerder geopereerd te worden. Zo moet u aangeven hoe ver u bereid bent te reizen voor een behandeling. Mag dat wat u betreft bijvoorbeeld in het buitenland of in een privékliniek? Daarnaast wordt er – samen met de specialisten – gekeken of behandeling in een ander ziekenhuis überhaupt tot de mogelijkheden behoort.
Wanneer de situatie helemaal in kaart is gebracht, gaat de zorgverzekeraar bellen met diverse ziekenhuizen, om uit te vinden of er voor u een alternatief te vinden is voor behandeling in uw ‘eigen’ ziekenhuis. Dit geven zij weer aan u door, zodat u zelf een afspraak voor behandeling kunt maken. Zo houdt u te allen tijde zelf de regie over uw behandeling. Sommige verzekeraars boeken alvast een plaatsje, bijvoorbeeld als er net voor die week een plekje op de operatietafel vrij is gekomen. Uiteraard gaat dit altijd in overleg met u.
Wanneer bemiddeling?
In principe kunt u bemiddeling van de zorgverzekeraar aanvragen bij alle zorg waarvoor een u een verwijsbriefje van de huisarts nodig heeft. Sommige zorgverzekeraars bieden deze bemiddeling ook bij bijvoorbeeld fysiotherapie, psychische hulp of tandheelkundige behandelingen. Of dat in uw geval zo is, vindt u terug in de polisvoorwaarden van uw (aanvullende) verzekering.
Voorkeursbehandeling
Ruim de helft (60 procent) van zorgverzekeraars verwijst voor specifieke ingrepen (indien mogelijk) naar behandelcentra waarmee voor die specifieke ingreep een contract is afgesloten. De verzekeraars maken afspraken met deze centra over bijvoorbeeld kwaliteit en wachttijden. De wachtlijst is daardoor vaak korter. Wanneer u niet wilt ingaan op het alternatief van uw zorgverzekeraar staat het u uiteraard vrij om te zoeken naar een andere behandelaar of te wachten op de behandeling in het oorspronkelijke ziekenhuis. Het inschakelen van de zorgverzekeraar verplicht u tot niets.
Scheelt het echt?
Zorgverzekeraars garanderen niet dat u voor elke ingreep eerder aan de beurt bent. Het is wel de moeite waard om bij een langere wachttijd de zorgverzekeraar in te schakelen. De tijdwinst bij oogheelkunde kon in 2010 oplopen naar 3 maanden en bij chirurgie naar 2,5 maand.
Zijn er nadelen?
Het gebruik maken van wachttijdverkorting kan veel voordeel opleveren. Houd de volgende kanttekeningen wel in uw achterhoofd:
• De reisafstand kan veel groter zijn. Ook voor de nacontroles moet u naar het andere ziekenhuis.
• De zorgverzekeraar kan de wachttijd in het oorspronkelijke ziekenhuis niet verkorten. Dit kan alleen als u een spoedbehandeling nodig heeft. Deze keuze maakt de arts, niet de verzekeraar. Zorgverzekeraars bemiddelen alleen naar andere zorgverleners.
• De gehele behandeling wordt overgenomen door de nieuwe zorgverlener. U begint dus eigenlijk weer van voren af aan. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om direct op de operatielijst van de alternatieve zorgverlener geplaatst te worden. Eerst is er een consult bij de nieuwe behandelend arts nodig. Uiteraard probeert de verzekeraar bij de bemiddeling wel rekening te houden met de wachttijd voor de operatie. Vaak bent u daardoor wel eerder aan de beurt dan wanneer u bij uw oude behandelaar was gebleven.
• De kans bestaat dat de behandelend arts een heel andere behandeling voorstelt, of u zelfs weigert.
Uw zorgverzekeraar kan met behulp van de informatie die u geeft een goede inschatting maken of uitwijken naar een ander ziekenhuis verstandig is. Het is dus altijd wijs om contact met hen op te nemen wanneer u op een wachtlijst geplaatst wordt.
Top 5 wachttijdbemiddeling
• Orthopedie
• Radiologie
• Neurologie
• Chirurgie
• Oogheelkunde
- Consumentenbond