Niet goed? Geld over!

Grappig fenomeen: als we de keuze hebben om terug te gaan, zijn we eerder bereid om over een drempel te stappen. Die keuze hebben we bij aankopen, dus kopen we wel. Goed om te weten dat we die keuze óók hebben als het gaat om besparen.

Niet goed, geld terug?
Nee, u heeft het niet verkeerd gelezen. In de kop staat ‘geld over’, niet ‘geld terug’. Dat bedrijven roepen ‘Niet goed, geld terug’ – dat is een verkooptruc. Of dacht u dat het uit service is, dat ze het soms van de daken schreeuwen? Welnee! Het is een drempelverlager.

Terugbrengen is falen
U staat in de winkel en twijfelt over een aankoop. Dan kan een overduidelijke melding dat u het terug kunt brengen net het zetje tot kopen zijn. Eenmaal thuis met uw aanschaf is de optie tot retourneren allang uit uw hoofd verdwenen. Het is nu immers van u. Speciaal naar de winkel om het terug te brengen, dat is een stap die veel mensen dan toch niet zetten. Alsof het een soort van falen is. Een bevestiging van een verkeerde keuze. En falen doet niemand graag.

Toch in de kast
Nog sterker werkt dat bij internetshoppen. Kleding via internet aanschaffen bijvoorbeeld. Het blijft een gok: eerst kopen, dan passen. U kunt het toch weer terugsturen als het niet bevalt? Is de shop slim, dan maken ze dat gratis of héél goedkoop. Weer een drempel minder. En hoeveel wordt er in de praktijk teruggestuurd? Negen van de tien keer hangt de koper het kledingstuk toch in de kast, ook al valt het een beetje tegen. Want terugsturen is dan toch wel veel gedoe.

Besparen is zeuren
Maar wat bedoel ik dan met ‘Niet goed, geld over’? Dat ook bespaarmethodes het uitproberen waard zijn. Gewoon eens testen hoe het uitpakt om minder uit te geven aan boodschappen. Er zijn genoeg mensen bij wie het woord ‘besparen’ een soort van weerstand oproept. Alsof dat hetzelfde is als gierig en schraperig. Alsof besparen zeuren is. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet hoeft.

Merkloos een stap terug?
Kijkend naar uw gewoontes zult u vast zien dat u gewend bent van een aantal artikelen altijd naar een merk te grijpen in de winkel. Dat u dat als een must ziet, omdat het ‘gewoon veel lekkerder is’. Of beter. Of sterker. Het voelt als een enorme stap terug om die A-merken te vervangen door huismerken. Of merkloze artikelen.

Eerlijk uitproberen
Wat als u het nou alleen eens een keer probeert? Gewoon een keer andere mayonaise. Of een ander wasmiddel. Of een andere frisdrank. U spreekt met uzelf af dat u die aankoop wel opmaakt. Om daarna eerlijk te bedenken hoe het beviel. Viel het eigenlijk wel mee? Dan kunt u de standaard merkaankoop blijvend vervangen en bespaart u doorlopend geld. Vond u het inderdaad echt niks? Objectief bekeken en het merkgevoel even uitschakelend? Dan beslist u dat u voor dat artikel toch écht het geld voor het merkt overheeft.

Hoe dan ook, u houdt geldt over. Al is het maar eenmalig.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl