Puzzelen op de energienota: Watt?!

De eindnota van de energieleverancier blinkt niet uit in overzichtelijkheid. Is er volgens u een fout gemaakt? Zo maakt uw bezwaar de meeste kans.

Om te beginnen het slechte nieuws: energieleveranciers scoren matig in hun klachtenafhandeling. In 2008 haalden ze een rapportcijfer van gemiddeld 5,2. Dat is hoger, of minder slecht, dan in 2007. Toen haalden ze een 4,7. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Maar laat u niet uit het veld slaan, want energieleveranciers hebben beterschap beloofd. Bovendien zijn ze verplicht om klachten en geschillen adequaat af te handelen. Bent u het niet eens met de rekening? Trek aan de bel. Dit stappenplan kan u daarbij helpen.

Stap 1:

Begrijp de rekening
De meeste mensen zoeken op de energienota tussen al die vakjes met getallen en termen naar het bedrag dat ze moeten bijbetalen of terugkrijgen en het nieuwe termijnbedrag. Vervolgens belandt de factuur in een map en dat was dan dat. Dat is jammer. Iedereen maakt fouten, ook uw energieleverancier.

Maar als u de nota niet controleert, blijft zo'n vergissing voor altijd ongezien. Het is dus raadzaam altijd de energierekening na te lopen. Met een beetje inspanning valt er best chocola van te maken.
De energieleverancier heeft meer met u af te rekenen dan wat kubieke meters gas en een aantal kilowattuur elektriciteit. De overheid verplicht de leverancier tot het innen van energiebelasting en BTW. Verder vindt u op de nota enkele vaste kostenposten.

BTW:
Belasting van 19 procent over alle energietarieven (ook over het transport, de huur van de meter en de energiebelasting).

Calorische waarde: De gasmeter meet hoeveel kubieke meter gas u gebruikt. Maar u betaalt voor de hoeveelheid energie die u eruit haalt, de calorische waarde. Deze waarde van gas kan schommelen. Daarom houdt de netbeheerder (zie bij Transport) bij wat de gemiddelde calorische waarde is van het gas dat wordt geleverd. Dat kunt u terugzien op uw rekening: het aantal kubieke meters wordt vermenigvuldigd met een bepaald getal. Zo berekent het energiebedrijf de verbruikte hoeveelheid energie.

Energiebelasting:
Iedereen die gas of stroom gebruikt, moet energiebelasting betalen. Het energiebedrijf berekent hoeveel en brengt die in rekening. Het energiebedrijf draagt de geïnde gelden op zijn beurt af aan de Belastingdienst. Doel van de energiebelasting is zuinig energiegebruik bevorderen.

Heffingskorting energiebelasting:
Belastingvermindering van ca. €200, die jaarlijks wordt vastgesteld. Iedereen heeft recht op deze heffingskorting.

Levering:
Hier staan de kosten voor het gas en/of de elektriciteit die u daadwerkelijk hebt afgenomen. De leveringskosten vallen uiteen in een variabel bedrag en een post voor vastrecht. Het variabele bedrag is gebaseerd op het gemiddelde leveringstarief voor de periode waarover de nota is berekend, meestal een jaar.
Het tarief kan dus afwijken van het actuele tarief op het moment dat u de nota ontvangt en kan ook anders zijn dan dat van uw buurman, als die een andere verbruiksperiode heeft. Een uitzondering geldt voor contracten tegen een vaste prijs. Als u hiervoor hebt gekozen, moet het energiebedrijf u tegen deze vaste prijs energie leveren, ongeacht prijsstijgingen in de markt. Een vaste prijs kan gelden voor een, twee of drie jaar.

Meterhuur:
Het bedrag dat u betaalt voor de huur, het beheer en onderhoud van de gas- en elektriciteitsmeter.

Periodieke aansluitvergoeding: Vergoeding van de kosten die de netbeheerder (zie bij Transport) maakt om uw aansluiting in stand te houden. Deze periodieke vergoeding voorkomt onverwachte onderhoudskosten.

Regiotoeslag gas:
Hoe verder u van Groningen woont - waar het gas wordt gewonnen - des te hoger de regiotoeslag op de prijs per vierkante meter gas.

Systeemdiensten:
Kosten die de landelijke netwerkbeheerder Tennet doorberekent aan regionale netbeheerders voor een continue elektriciteitsvoorziening.

Transport:
Kosten (zowel variabele als vaste) voor het transport via het elektriciteits- en gasnetwerk naar uw aansluiting. Soms treedt de energieleverancier zelf op als netbeheerder, in andere gevallen huurt het energiebedrijf het netwerk van een netbeheerder. Toch krijgt u dan vaak één rekening, waarop het energiebedrijf de kosten van de netbeheerder aan u doorberekent. Een andere mogelijkheid is dat u als particulier zelf de nota van de netbeheerder ontvangt. De post transport zal dan ontbreken op de nota van uw energieleverancier.

Vastrecht:
Vaste kosten voor de levering of het transport van
energie.

Stap 2:

Controleer de rekening
Als de energierekening hoger is dan u gewend bent, werk dan eerst de volgende checklijst af:

  • Controleer of de meterstanden op de nota kloppen met de meterstanden die u hebt doorgegeven of die de meteropnemer heeft opgenomen. Hebt u die zelf niet genoteerd, dan kunt u het energiebedrijf vragen de waarden te controleren.
  • Controleer de periode waarover de nota is berekend. Als die periode langer dan vorig jaar, zal ook het verbruik hoger liggen.
  • Ga na of er iets veranderd is in uw huishouden: een nieuw apparaat dat veel energie slurpt, een kostganger in huis of hebt u het overwinteren in Spanje een jaartje overgeslagen?
  • Hebt u bij uw huidige energiebedrijf uw daadwerkelijke verbruik doorgegeven of is steeds gebruik gemaakt van schattingen? In het laatste geval hebt u misschien te lage voorschotten betaald en wordt nu voor het eerst het daadwerkelijke gebruik in rekening gebracht.

Stap 3:

Maak bezwaar
Bent u het niet eens met uw energierekening, dan kunt u bezwaar maken. Dat moet u altijd eerst doen bij het bedrijf zelf. Dat klinkt simpel, maar is het niet altijd. Aan het leveren van energie doen namelijk twee partijen mee: de energieleverancier en de netbeheerder. Soms vallen deze twee samen. Vaak krijgt u één energierekening, waarop de kosten die de energieleverancier aan de netbeheerder betaalt, aan u zijn doorberekend.

Dit heet het leveranciersmodel. Een bezwaar over de energierekening zal doorgaans tegen de leverancier van de energie zijn gericht, en niet tegen de netbeheerder.
U kunt bijvoorbeeld bezwaar maken tegen een te hoge schatting door de energieleverancier. Als u kunt aantonen dat de werkelijke meterstanden lager waren (en u hebt deze op tijd doorgegeven toen het energiebedrijf daarom vroeg), dan kunt u het energiebedrijf vragen de juiste meterstanden toe te passen. Is het bedrijf daartoe niet bereid, maak dan formeel bezwaar door middel van een brief.

Ook als u het om een andere reden niet eens bent met de energienota, is het verstandig eerst te vragen aan het energiebedrijf of het de nota wil corrigeren. Dat kan ook telefonisch. Daarmee geeft u de energieleverancier de mogelijkheid om de nota uit te leggen of een oplossing aan te bieden. Pas als de energieleverancier geen oplossing biedt (en de hoge nota ook niet naar tevredenheid kan verklaren) maakt u formeel bezwaar.

Stuur een brief waarin u schrijft waarom u niet tevreden bent over de jaarafrekening. Maak ook melding van het telefonisch contact en waarom u geen genoegen neemt met de reactie op uw verzoek. Noem in uw brief een termijn waarin u een reactie van het energiebedrijf wilt ontvangen, bijvoorbeeld vier weken. Wacht niet te lang met het indienen van een bezwaarschrift. Op de energienota of in de algemene voorwaarden van uw contract vindt u de termijn waaraan u zich moet houden. Verstuur het bezwaar voor alle zekerheid aangetekend.

De betwiste nota hoeft u niet te betalen, totdat u een reactie van het energiebedrijf hebt gekregen. Een voorwaarde is dat u het bezwaar op tijd hebt verstuurd.

Stap 4:

Naar de Geschillencommissie
Als de energieleverancier uw klacht afwijst of niet naar tevredenheid oplost, staat de weg naar de Geschillencommissie Energie en Water open (Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, T 070-310 53 10 of http://www.geschillencommissie.nl/). Uw klacht moet binnen drie maanden nadat u deze aan het energiebedrijf voorlegde bij de geschillencommissie binnen zijn. Op de website http://www.consuwijzer.nl/ staan voorbeeldbrieven die u kunt gebruiken voor het aanhangig maken van een geschil bij de Geschillencommissie Energie en Water. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend, dus het energiebedrijf moet zich eraan houden.

Als de geschillencommissie uw klacht in behandeling neemt, moet u het klachtengeld à €25 en het betwiste deel van de energienota op de rekening van de commissie storten. Bij de uitspraak beslist de commissie aan wie dit geld toekomt. Als u in het gelijk wordt gesteld, moet de energieleverancier u het klachtengeld terugbetalen.

Klachten Top 5 (Bron: NMa)
1. Energienota/meterstanden
2. Contractuele problemen
3. Ongewenste overstap
4. Tarieven
5. Marketingacties

Klanttevredenheid (Bron: NMa)

Energieleverancier Rapportcijfer
Eneco 5,8
Rwe 5,6
Essent 5,7
Delta Comfort 4,7
Greenchoice 4,7
Eon 4,6
Nuon 4,6
Dong 4,2
Oxxio 4,0
Cogas 4,0


Gratis voorbeeldbrief

Bezwaar maken tegen de energienota? Gebruik onze gratis voorbeeldbrief: www.plusonline.nl/energienota

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine