Snel en voordelig naar Schiphol

Vliegt u binnenkort vanaf onze nationale luchthaven? Stap dan niet zomaar in de auto ernaartoe. Lang parkeren is duur en er zijn andere opties.

‘Alsof je een emmer leeggooit”, moppert een vakantieganger als hij op Schiphol bij parkeerplaats P3 (‘lang parkeren’) moet afrekenen. Hij mag voor €86,50 zijn auto weer meenemen. Bij een andere zuil is een reiziger eenzelfde lot beschoren. Mocht iemand met een restje vakantiegevoel landen, dan verdwijnt dat als sneeuw voor de zon als doordringt wat een tijdelijk stukje asfalt voor de auto kost. Een half uur bedragen noteren bij P3 leert dat er uitschieters zijn naar €128 en niemand minder dan €60 betaalt.
Ook valt op dat slechts een enkeling met een parkeerkaartje naar de betaalzuilen loopt. Bijna iedereen zoekt de auto meteen op en rekent met de creditcard af bij de slagbomen. Handig. Zo ben je nóg sneller thuis.

Parkeren is business

Lang parkeren bij Neerlands drukste vertrekpunt is ‘big business’. En dat terwijl slechts 11 procent van de reizigers in de eigen auto stapt om naar Schiphol te rijden. Dat is veel minder dan de 40 procent die met het openbaar vervoer reist of de 27 procent die een lift regelt.
Toch geven die procenten een vertekend beeld. Op een drukke dag vertrekken er 50.000 passagiers vanaf Schiphol en dat betekent dat op één zo’n dag duizenden mensen ergens hun auto voor langere tijd kwijt moeten. De luchthaven speelt daarop in en beschikt in totaal over 21.173 parkeerplaatsen. Voor een deel als service en om te voorzien in een behoefte, maar het is zeker geen liefdadigheid. Wie lang parkeert, betaalt voor de eerste drie dagen €50, daarna €6,50 per dag. Na twee weken vakantie ben je al snel €120 kwijt. Op het totale vakantiebudget is dat misschien overkomelijk, maar het is toch een heel bedrag.

Laat je wegbrengen

De goedkoopste en gemakkelijkste manier om naar Schiphol te reizen, is natuurlijk als iemand je wegbrengt en weer ophaalt. Stoppen voor de vertrekhal, koffers uitladen en wegwezen. Degene die u bij thuiskomst afhaalt zal de auto wel even moeten parkeren in een parkeergarage in de buurt van de aankomsthal. Dat kost €4 per uur. Iets dichterbij parkeren kost nog eens €0,80 per uur extra.

Het kan nog chiquer: valet parking voor €38,50 per dag. Dan mag u bij vertrek uw auto direct voor de terminal zetten en wordt die voor u geparkeerd. In 2008 leverde parkeren Schiphol ruim €81 miljoen op. Dat is €16 miljoen meer dan de totale winkelverkopen op de luchthaven.

Goedkoper parkeren

Als niemand u een lift kan geven, dan kunt u uw eigen auto (duur) parkeren bij de luchthaven. U kunt ook de trein of een (gedeelde) taxi nemen. Maar wie met de eigen auto naar de luchthaven wil, kan toch flink besparen op de parkeerkosten. Ten eerste door gebruik te maken van Smart Parking. U zet uw auto dan gewoon op een Schiphol-parkeerplaats (P3), maar u reserveert deze plek minimaal een week voor vertrek. Zo kunt u tot 40 procent voordeliger parkeren.

Jammer dat deze mogelijkheid alleen bestaat voor mensen met internet en een creditcard. Telefonisch reserveren is niet mogelijk. En u kunt alleen voor 8, 15 of 22 dagen boeken. Meer informatie op www.schiphol.nl.
In de buurt van Schiphol zijn meer goedkopere parkeerplaatsen van andere aanbieders, zoals Quick Parking, Park and Fly en Service Parking. Voor twee weken betaalt u daar in de regel minder dan €100; een verschil van €20 met het normale tarief op Schiphol.

 Maar niet altijd goedkoper dan Smart Parking. Service Parking biedt wat extra’s en zet uw auto voor u weg bij vertrek en voor u klaar bij aankomst. Tegen bijbetaling kunt u overdekt parkeren. Ook bij deze alternatieve aanbieders brengt een shuttlebusje u binnen enkele minuten gratis naar de vertrekhal. Hou er wel rekening mee dat de weg naar deze parkeerplaatsen moeilijker te vinden is: u kunt de borden ‘Lang parkeren/Long term parking’ niet volgen; u moet ergens anders naartoe.

Missing media-item.

Uiteraard komt ons schema (‘Zó reist u met z’n tweeën naar Schiphol’) er anders uit te zien bij andere parkeertarieven.

Prijzenchaos

Door de forse parkeertarieven kan een taxi in veel gevallen voordeliger zijn dan de eigen auto. Grofweg geldt dat een taxi goedkoper is voor iedereen die meer dan twee weken op vakantie gaat en binnen een straal van zo’n 50 kilometer van Schiphol woont. Een garantie is echter moeilijk te geven, omdat de taxikosten naar Schiphol veel weghebben van een prijzenbonanza. Zo rekent RM Taxi in Zwolle €200 voor een rit. Taxicentrale Zwolle rekent €175. Schipholtaxizwolle.nl brengt u voor €124. Dit verschil betekent bij een retourtje een besparing van €150.

Dergelijke prijsverschillen komen voor in bijna alle provinciehoofdsteden waar meerdere taxibedrijven actief zijn. Vergelijken en onderhandelen kan dus lonen. Taxibedrijven rijden niet op de meter naar Schiphol, maar hanteren ‘vaste’ tarieven.

Deze lange ritten zijn zo gewild dat sommige taxibedrijven zich volledig op het luchthavenvervoer hebben toegelegd. Op internet ritselt het van de aanbieders zoals taxireservering.nl of taxischipholtarieven.nl, die ritten vanuit heel Nederland naar Schiphol lijken aan te bieden. In de praktijk zijn het vaak kleine taxibedrijfjes die alleen maar bemiddelen. Zo vertelt Jari Mohammed van taxischipholtarieven.nl dat ze slechts honderd ritten per jaar naar Schiphol regelen, terwijl de gelikte site iets anders doet vermoeden.

Een gouden greep

Van een heel andere orde is www.vasttariefschiphol.nl. Achter deze site gaat een netwerk van 120 zelfstandige chauffeurs schuil, die vanuit 4100 plaatsen min of meer exclusief naar Schiphol rijden. Cor van Poelgeest begon veertien jaar geleden met dit bedrijf nadat hij een licentie om vanaf Schiphol te mogen rijden, dreigde kwijt te raken. Een gouden greep: “We regelen zo’n 350 ritten per dag. Inmiddels zijn we het grootste en goedkoopste taxibedrijf met een landelijke dekking.”

Dat laatste blijkt niet helemaal uit onze prijsvergelijking, want kleinere lokale taxi’s hanteren soms iets scherpere tarieven. Van Poelgeest vraagt zich af of die stuntprijzen wel kloppen. “Dat is vaak om de aandacht te trekken. In de praktijk blijkt die ene auto waarmee ze dan rijden net bezet. Wij bieden gegarandeerde ritten in een privétaxi tegen een duidelijke vaste prijs.”

Nog goedkoper is het om een taxi te delen. Vervoerder Connexxion speelt in op deze vraag met de Schiphol Travel Taxi. Met deze dienst bent u bijvoorbeeld vanuit Arnhem voor €135,30 uit en thuis. Hou er wel rekening mee dat u zo’n gedeelde taxi minstens 48 uur voor vertrek moet reserveren. Bovendien kan de omrijtijd oplopen tot 50 procent van de normale rijtijd. En het kan ook zijn dat u een uur eerder dan nodig op de luchthaven wordt afgezet, omdat dat voor uw medereizigers beter uitkomt. Voor de terugreis meldt u zich bij een balie en vertrekt de bus binnen een uur, met wederom een maximale omrijtijd van 50 procent.

Wie genoegen neemt met deze ongemakken is vanuit Arnhem bijna €30 voordeliger uit dan met de eigen auto. Vanuit Haarlem is het verschil nog groter. Maar wie vanuit Utrecht vertrekt en bij de juiste taximaatschappij instapt (YTC) kan voor €5 minder in een privétaxi naar Schiphol. Een deeltaxi is dus niet áltijd goedkoper.

Toch is deze manier van vervoeren populair geworden en inmiddels maken jaarlijks 240.000 mensen gebruik van de Schiphol Travel Taxi. Boeken kan via de ANVR-reisbureaus (T 0900-8876, €0,10 pm) of www.schipholtraveltaxi.nl.

Sommige regionale taxibedrijven, zoals TaxiBel in Zwolle, maken ook gebruik van deeltaxi’s. Informeer dus altijd naar de mogelijkheden bij u in regio, want ook hier geldt: vergelijken kan lonen.

Fijn met trein

Hebt u geen wegbrenger en wilt u toch zo goedkoop mogelijk naar Schiphol? Dan is de trein vaak de beste keuze. Vanuit veel plaatsen in Nederland is er een directe verbinding naar de luchthaven: u stapt in, met een beetje geluk kunt u zitten, u stapt uit en staat midden op Schiphol. Geen gedoe met shuttlebusjes, files, lange wandelingen of peperduur parkeren. De kofferkarretjes staan al klaar en u rolt zo naar de incheckbalie. Geen wonder dat 40 procent van de reizigers op deze manier naar Schiphol gaat.
De trein is – zeker als je alleen of met z’n tweetjes reist – een relatief betaalbare keuze. Vanuit Groningen en Assen treint u bijvoorbeeld samen voor een dikke honderd euro in één keer zonder overstappen naar Schiphol en weer terug. Met de auto bent u inclusief parkeren bijna het dubbele kwijt en zijn files over deze afstand bijna onvermijdelijk. Voor Middelburg en Maastricht geldt ongeveer hetzelfde.

Heeft de trein dan helemaal geen nadelen? Ja hoor. De vertrektijden kunnen niet aansluiten. Als u ’s ochtends vroeg moeten vliegen, dan redt u het meestal niet met de trein. En als u niet naast een treinstation woont, moet u daar natuurlijk wel nog naartoe. Dat kost tijd en ook geld als u met de bus, taxi of uw eigen auto naar het treinstation reist. Ook hier is een wegbrenger (en ophaler) ideaal.

Slapen op Schiphol

Uitgerust en zonder stress de vertrekhal binnenwandelen? Overweeg dan eens een hotelovernachting op Schiphol te maken. U rijdt de dag voor vertrek – buiten de files om – naar de luchthaven, en wordt de volgende dag met een gratis shuttlebusje voor de vertrekhal afgezet.

Bij sommige hotels mag je je auto enkele weken gratis laten staan. En soms staat uw auto bij terugkomst schoongewassen voor u klaar!

Het loont om te zoeken naar aanbiedingen, want de hotels bij Schiphol moeten door de crisis ook vechten om de bedden vol te krijgen. Met een beetje geluk verdient u uw hotelovernachting zo weer terug, terwijl het vakantiegevoel al een dag eerder begint.

Auteur