Telemarketing: nee zeggen wordt een wettelijk recht

De een ergert zich aan ongevraagde telefoontjes, de ander is blij dat hij een leuke aanbieding in de schoot krijgt geworpen. Dat neemt niet weg dat de wildgroei aan telefonische verkoop aan banden wordt gelegd.

Bedrijven weten u maar al te goed te vinden als ze op het verkooppad zijn. Is het niet per telefoon dan wel per e-mail. Als het om aanbieders gaat waar u al klant bent, zal het vaak geen probleem zijn. Telefonische verkoop heeft namelijk ook de nodige voordelen. U hebt direct contact met de aanbieder en u kunt zaken snel en eenvoudig regelen. ‘Telemarketing’ is naar verhouding goedkoop en blijft dus een populaire manier om spullen of diensten aan de man te brengen. Desondanks kan het ook behoorlijk irritant zijn als een onbekende partij u benadert met een aanbieding waar u niet op zit te wachten.

Vanaf 1 juli 2009 moet er aan de andere kant van de lijn veel veranderen. Dan treden de wijzigingen van de Telecommunicatiewet in werking. Die nieuwe regels lijken hard nodig, want uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek blijkt dat ruim 90 procent van de consumenten niet zit te wachten op onverwachte telefoontjes. 56 procent zou deze telefoontjes willen laten blokkeren. Dat kan nu al bij Stichting Infofilter. Inschrijven is gratis en zorgt ervoor dat de aangesloten bedrijven u drie jaar lang niet meer benaderen. Die bedrijven vergelijken de adresbestanden die ze gebruiken eerst met Infofilter en benaderen geen mensen die hebben aangegeven geen prijs te stellen op telefonische verkoop. Maar een groot deel van de consumenten is niet bekend met deze mogelijkheid. Bovendien zijn bedrijven die telefonisch hun producten of diensten willen verkopen, tot nu toe niet verplicht om Infofilter te gebruiken.

Om dit strakker te regelen, komt de regering dus met een nieuwe wet en een centraal register waar consumenten zich kunnen inschrijven. Dit gaat het Bel-Me-Niet-register heten. U kunt zelf aangeven hoe ver u wilt gaan met het blokkeren van uw telefoonnummer. Zo kunt u bijvoorbeeld telefoontjes van goede doelen wel blijven ontvangen. Maar hebt u aangegeven dat u niet meer lastig gevallen wilt worden door bepaalde bedrijven, dan mogen zij u niet meer ongevraagd bellen.

Klachtencommissie

Vanaf 1 juli is een bedrijf of organisatie verplicht u er actief op te wijzen dat het Bel-Me-Niet-register bestaat en dat u zich daar kunt inschrijven. De wet regelt ook dat u zich bij de telemarketeer die u aan de telefoon krijgt, kunt afmelden. Hij moet er dan voor zorgen dat u wordt opgenomen in het register. De beller moet u ook de mogelijkheid bieden om u alleen uit te schrijven bij dat specifieke bedrijf.

De staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk heeft onlangs in de Eerste Kamer laten weten dat het de bedoeling is dat Stichting Infofilter het Bel-Me-Niet-register gaat beheren. Vooruitlopend op de nieuwe wet kunt u zich nu al laten registeren bij www.infofilter.nl (of op www.bel-me-niet.nl waar u nu nog wordt doorgelinkt naar infofilter).

Hebt u geen internet? Bellen kan ook: T 0900-666 10 00 en geef uw keuze aan in het menu. Of stuur een brief naar Stichting Infofilter, Postbus 666, 1000 AR Amsterdam. Geef daarin duidelijk aan voor welke blokkades u aangemeld wilt worden: post/telefoon/mobiele telefoon en/of telefonisch marktonderzoek.

Wordt u toch gebeld na 1 juli 2009 terwijl u wel ingeschreven staat bij het Bel-Me-Niet-register en u stoort zich aan zo’n telefoontje, dan kunt u een klacht indienen bij OPTA. De toezichthouder op de post- en telecommunicatiewet kan bedrijven en organisaties die zich niet houden aan de nieuwe regels aanpakken. OPTA kan in dat geval een boete opleggen van maximaal €450.000. Postadres: Postbus 90420, 2509 LK Den Haag. T 070-315 35 00 of www.opta.nl

‘Gratis’ producten

Consumenten kunnen niet alleen te maken krijgen met ongewenste telefoontjes. Uit onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat twee op de drie Nederlanders op een of andere manier te maken krijgen met louche verkooppraktijken. Het gaat dan onder meer om zogenaamde prijzen die je zou kunnen winnen ‘mits u snel reageert’, ‘gratis’ producten die dankzij een duur abonnement toch (veel) geld kosten en misleidende gezondheidsclaims. De Consumentenautoriteit heeft becijferd dat twee miljoen mensen ooit het slachtoffer zijn geweest van oneerlijke handelspraktijken en jaarlijks worden consumenten volgens deze waakhond voor ruim €570 miljoen getild.

Maar wat kunt u doen als u zich toch hebt laten verleiden iets te kopen via de telefoon en er naderhand spijt van hebt? U hebt altijd recht op een bedenktijd van zeven dagen (zaterdag, zon- en feestdagen niet meegeteld). U kunt dan in principe nog zonder opgaaf van redenen van de koop of overeenkomst af. Wel moet u zo snel mogelijk handelen en – liefst door middel van een aangetekende brief – laten weten dat u van de koop afziet.
Stichting de Ombudsman wil overigens de bedenktijd voor mensen van 65 jaar en ouder verlengen van zeven dagen naar drie maanden bij telefonische verkoop. Bij de stichting komen geregeld klachten binnen over verkoopmethoden aan ouderen.

Per 1 januari 2009 is de bedenktijd bij bijvoorbeeld internetbedrijven die zijn aangesloten bij branchevereniging Thuiswinkel.org al verhoogd naar minimaal veertien dagen. Ook bent u bij hen niet langer verplicht meer dan 50 procent aan te betalen.

Mocht u toch niet van de koop afkomen en vinden dat u onheus bejegend bent, dan kunt u een klacht indienen bij de Consumentenautoriteit (T 088-070 70 70 of www.consuwijzer.nl). Op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken, die per 15 oktober 2008 van kracht is, kunnen zij optreden tegen bedrijven die de regels overtreden. De Consumentenautoriteit kan boetes opleggen tot €450.000 per overtreding.

Nederland spamvrij

Naast de telefonische verkoop, gaat ook spam (ongewenste en massaal verstuurde e-mail) per 1 juli 2009 in de ban. OPTA kan bedrijven die toch doorgaan met het versturen van spam boetes opleggen. Consumenten kunnen via www.spamklacht.nl een klacht indienen.

Toch kunnen bedrijven die commerciële uitingen via e-mail willen versturen, dat nog wel legaal blijven doen. Als de geadresseerde vooraf toestemming geeft, kan het bedrijf gewoon e-mailen. Het bedrijf is wel verplicht in iedere mail aan te geven hoe het zenden van mails kan worden gestopt.

Plus aan de lijn

• Plus Magazine heeft een overeenkomst met twee telemarketingbureaus. De ene zoekt abonnees, de andere doet aanbiedingen aan Pluslezers namens andere bedrijven.
• Indien u zich al hebt opgegeven bij Infofilter, zult u niet namens Plus Magazine worden gebeld.
• Voor het vinden van abonnees bellen we alleen ex-abonnees van wie we de gegevens al hebben.
• Onze telemarketingbureaus bellen alleen onder kantoortijd, dus nooit tijdens het eten of ’s avonds.
• Als u tijdens het telefoongesprek aangeeft niet te willen worden gebeld, wordt u bij onze bureaus onmiddellijk van de lijst gehaald.
• Als u na het telefoongesprek wilt doorgeven dat u niet meer gebeld wilt worden kan dat via Plus Magazine of via Infofilter (zie www.bel-me-niet.nl).
• Plus Magazine hanteert de wettelijke norm wat betreft bedenktijd.
• Plus Magazine doet ook aanbiedingen per e-mail.
U kunt altijd antwoorden
dat u in de toekomst geen e-mailreclame meer wilt
ontvangen.

Tips bij telefonische verkoop:

1. Wordt u telefonisch benaderd? Let goed op als men uw naam en een ‘ja-woord’ wil vastleggen op band. Als u niets koopt, is dat niet nodig.
2. Pas op als men u aanbiedt een ‘informatiepakket’ op te sturen. Er zijn partijen actief die u geen infopakket maar een dichtgetimmerd contract sturen. Als u binnen zeven dagen niet in de pen klimt, zit u eraan vast.
3. Wees zuinig op het geven van persoonlijke gegevens zoals mobiel nummer, creditcardgegevens of bankrekeningnummer. Dit doet u alleen als u echt een koop aangaat.
4. Ontvangt u een contract of informatiepakket: lees de inhoud aandachtig. Wat houdt de overeenkomst precies in, wat zijn de totale kosten, hoe lang zit u eraan vast, wat zijn de opzegtermijnen?
5. Wees alert op aanbiedingen die gouden bergen beloven. Gratis bestaat niet, dus als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is uw achterdocht terecht.
6. Toch een miskoop gedaan? Handel dan snel. Bij een koop via internet, de telefoon of aan de deur hebt u recht op een bedenktijd. Binnen die termijn (meestal een week) kunt u nog zonder opgaaf van redenen van de koop of overeenkomst af.