Telemarketing, webwinkels en reisbureaus op de korrel

De komende 2 jaar wil de Consumentenautoriteit zich richten op misstanden bij telemarketing, webwinkels en online reisbureaus. Deze aandachtsgebieden staan nog niet vast, u mag uw mening geven.

Klachten
Als de drie onderstaande aandachtsgebieden definitief worden vastgesteld, zal de Consumentenautoriteit in 2012 en 2013 extra aandacht aan deze onderwerpen geven. Dat maakt het des te zinvoller uw wensen kenbaar te maken.

Telemarketing
Misleidende en agressieve telemarketing vormt een van de grootste bronnen van meldingen bij de ConsuWijzer, het ‘loket’ van de Consumentenautoriteit. Het gaat vooral om telefoontjes voor energie en vaste telefonie, maar ook om puzzelboekjes, loterijen en goede doelen. Consumenten krijgen vaak onvolledige of verkeerde informatie. Ook blijken ze ongemerkt een overeenkomst te hebben gesloten. Al enkele jaren houdt de Consumentenautoriteit zich bezig met telemarketing. Er zijn positieve ontwikkelingen, zoals het bel-me-niet register, maar aandacht blijft nodig.

Leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels
Meer en meer komen er klachten over webwinkels. Consumenten bestellen en betalen, maar krijgen  soms niets geleverd. Of bedrijven zijn slecht bereikbaar, of ze respecteren consumentenrecht niet. De Consumentenautoriteit wil de komende tijd optreden bij signalen van consumenten. Ook gaat zij ondernemers informeren over wet- en regelgeving.

Onduidelijke prijzen reisbureaus
Bij het boeken van een reis of vakantiehuisje via internet blijkt vaak dat de boeking niet mogelijk is voor de prijs waarmee werd geadverteerd. Er komen extra kosten bij, zoals reserverings- of dossierkosten. Dit maakt het erg lastig om prijzen te vergelijken en dat kost consumenten miljoenen euro’s per jaar.

Hebt u al een klacht? Daarmee kunt u onder bepaalde voorwaarden ook tercht bij Consuwijzer

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl