Biologisch! Ecologisch! Groen! Het staat steeds vaker op de verpakkingen van beautyproducten, maar wat houdt ’t eigenlijk in? En is ‘natuurlijk’ automatisch beter?
De term ‘groene cosmetica’ is niet beschermd. Zodra er een druppeltje natuurlijke olie in een product zit, mag er al op staan dat het groen is. Bij echte natuurcosmetica worden de zaken serieuzer aangepakt. Deze producten zijn te herkennen aan een keurmerk: BDIH, Ecocert of NaTrue.
Liever natuurlijk?
In producten met zo’n keurmerk zit geen synthetisch conserveringsmiddel, maar bijvoorbeeld plantaardig salicylzuur. En in plaats van geurstof wordt er natuurlijke olie gebruikt. Dat een ecologisch product per definitie beter is voor de huid, is een fabeltje. Een gevoelige huid kan heftig reageren op natuurlijke ingrediënten zoals etherische olie of menthol.
Werkstoffen die gemaakt worden in het laboratorium, worden uit en te na getest op tolerantie door de huid voordat ze in een crème worden gebruikt. Bovendien hebben stoffen uit een laboratorium altijd dezelfde, constante en gecontroleerde samenstelling. Dit biedt trouwens ook geen waterdichte garantie tegen huidklachten. Uit cijfers van onderzoeksinstituut Nivel blijkt dat huisartsen afgelopen jaar 17.000 patiënten op het spreekuur kregen met klachten die te wijten waren aan cosmetica. Daarbij ging het vooral om jeuk en roodheid. De boosdoeners waren meestal de geurstoffen en/of conserveringsmiddelen.
Voor de veiligheid
Alle cosmetica – natuurlijk, synthetisch of een mengvorm – moet aan strenge eisen voldoen. De veiligheid en werkzaamheid is door de wet geregeld (kijk op www.cosmetica.nl en klik op ‘Wet- en regelgeving’). Fijn voor het milieu is dat de verpakkingen van natuurcosmetica recyclebaar of snel afbreekbaar zijn. Tot voor kort was het bijzonder wanneer eindproduct of afzonderlijke werkstoffen niet op dieren waren getest. Eerder dit jaar werd de maatregel van kracht dat alle nieuwe cosmetica volledig dierproefvrij moet zijn.
Wat zegt het keurmerk?
- BDIH garandeert dat er geen gentechnologie is gebruikt en dat het product op een milieuvriendelijke manier is geproduceerd. Dit Duitse keurmerk vind je onder meer op verzorgingsproducten van Sans Soucis, Puravita by Zarqa en Dr. Hauschka. www.bdih.de
- Ecocert is een Frans keurmerk dat belooft dat 95 procent van de bestanddelen natuurlijk is. Een klein percentage chemische conserveermiddelen en parfum is toegestaan. Onder meer Cattier Paris, en L’Occitane en Provence dragen dit keurmerk. www.ecocert.com
- NaTrue geeft met sterren aan hoe biologisch en natuurlijk een product is. Een product met dit Belgische keurmerk is altijd 100 procent natuurlijk (1 ster). Hoe meer sterren, hoe biologischer. Onder meer Weleda draagt dit keurmerk. www.natrue.org
10x groen voor huid & haar
Aveda doet het met plantjes
Sinds 1978 produceert dit merk verzorgende huid- en vooral haarproducten met plantaardige ingrediënten. Deze worden verkocht via kap- en schoonheidssalons en eigen winkels. In 2007 is het bedrijf overgestapt op windenergie. Sterk is de Shampure-lijn (shampoo & conditioner) die 25 kalmerende en verzachtende essences van bloemen en planten bevat. Plusfavoriet Shampure-shampoo, geschikt voor elk haartype en voor dagelijks gebruik. €16.
L’Occitane en Provence ruikt naar Zuid-Frankrijk
Dit Franse merk gebruikt veel plantaardige ingrediënten, waardoor sommige producten een Ecocert-keurmerk hebben gekregen. Doel van het merk: de levenskunst van het Middellandse Zeegebied vangen in hun producten. Plusfavoriet Vanille & Narcisse uit de nieuwe geurlijn La Collection de Grasse. Mediterraanse zomer in een flesje. €55.
Yves Rocher onder de Mexicaanse zon
Yves Rocher Culture Bio voldoet ruimschoots aan de Ecocert-richtlijnen. De productlijn is vrij van kleurstoffen, parabenen en minerale oliën, en alle geurstoffen zijn 100 procent natuurlijk. Yves Rocher werkt nauw samen met Mexicaanse boeren, die de aloë vera voor Culture Bio biologisch telen. Plusfavoriet Bio Culture Verfrissende Douchegel met biologische aloë vera. Verkwikkend fris, zacht voor de huid. €3,90.
Trendsetter The Body Shop
The Body Shop maakte al natuurlijke verzorgingsproducten voordat het een trend werd. Scents of the Plants is een nieuwe geurcollectie die 100 procent natuurlijke extracten bevat. Plusfavoriet Indian Night Jasmine, een kruidige eau de toilette. €22.
Bekroond: Cattier Paris
Begin dit jaar kreeg Cattier Paris van de Vereniging van Cosmeticajournalisten de Astir Award in de categorie ‘best eco’. Eerder kreeg deze productlijn het Ecocert-keurmerk. Liefst 97 procent van de ingrediënten heeft een natuurlijke oorsprong en minstens 95 procent van de plantaardige grondstoffen is biologisch geteeld. Plusfavoriet Nectar Éternel anti-rimpel verzorging. Zeer geschikt voor de oudere, vaak wat droge huid. €24,99.
Nivea-blauw wordt Nivea-groen
Voor de verzorgingslijn Pure & Natural haalt Nivea de ingrediënten voor ten minste 95 procent uit de natuur. De werkstoffen zijn biologisch geteeld en gecontroleerd. Plusfavoriet Pure & Natural Herstellende Nachtcrème bevat arganolie en aloë vera, die samen zorgen dat de huid in topconditie blijft. €9,14.
Weleda mag wildplukken
Alle grondstoffen voor de natuurzuivere verzorgingsproducten van Weleda komen uit de biologische of biodynamische landbouw, of worden gewonnen door gecontroleerde wildpluk. In 2011 werd Weleda voor de tweede keer uitgroepen tot het duurzaamste merk van Nederland. Plusfavoriet Granaatappel Regenererende Bodylotion, met een subtiele geur. €17,65.
Het geheim van Gamila Secret
Gamila, een vrouw uit de Israëlische streek Galilea, heeft wereldwijd succes met haar 100 procent natuurlijke verzorgingsproducten. Het paradepaardje is de zeep, met een mix van plantaardige oliën, sheaboter én Gamila’s geheime kruidenformule.Plusfavoriet Gamila Secret Original Soap. Zonder parfum, mét etherische oliën. Reguleert de vochtbalans en verfijnt de huidstructuur. Hypoallergeen, dus ook geschikt voor de gevoelige huid. €19,95.
Dr. Hauschka kweekt rozen
Duitse boeren keken vreemd op toen antroposoof Rudolf Steiner in de jaren vijftig een fikse lap leemgrond van hen kocht om planten te gaan telen volgens de biologisch-dynamische methode. Aanvankelijk werd deze eigen kweek gebruikt voor geneesmiddelen, maar sinds 1967 ook voor cosmetica. Bijna alle producten van
Dr. Hauschka hebben het NaTrue keurmerk.Plusfavoriet Lavendel Sandelhout douchecrème. €12,50.
Puravita: de kunst van het weglaten
Dit ecologische merk is onderdeel van het Nederlandse Zarqa. In de producten worden kunstmatige stoffen die de huid kunnen ontregelen weggelaten en vervangen door plantaardige ingrediënten. Er zit vooral heel veel níet in: geen minerale oliën bijvoorbeeld, en geen synthetische musk. Fijn: Puravita hanteert het principe ‘niet goed, geld terug’. Plusfavoriet Vitalizing shampoo. Bevat geen cocamidopropyl
betaine, die jeuk op het hoofd kan veroorzaken. €8,08.
- Plus Magazine