Sommige verhuurders gaan onjuist om met bezwaren tegen de jaarlijkse huurverhoging. Huurders die bezwaar maakten en de oude huur blijven overmaken, ontvangen bijvoorbeeld brieven dat er een betalingsachterstand is. Ook wordt gedreigd met de deurwaarder.
Dit blijkt uit meldingen die de Woonbond ontvangt. Veel huurders krijgen van hun verhuurder te horen dat de bezwaren tegen de huurverhoging ongegrond zijn. Dat is niet de juiste weg. Als een verhuurder het niet eens is met een bezwaar, moet de verhuurder de huurcommissie inschakelen. Zolang de huurcommissie geen uitspraak heeft gedaan, mag de huurder de oude huur blijven betalen.
Aedes
Aedes, de vereniging van woningcorporaties, heeft ook geconstateerd dat er misverstanden en onduidelijkheden zijn bij bezwaarschriften over met name de inkomensafhankelijke huurverhoging. Aedes heeft daarom een lijst met veel gestelde vragen en antwoorden gepubliceerd. Ook hierin staat duidelijk dat de verhuurder bezwaren niet kan afwijzen als deze onterecht zijn en geen aanmaningen mag sturen als het bezwaar voor 1 juli in ingediend. De Woonbond pleit ervoor dat verhuurders de bezwaarprocedure controleren aan de hand van deze vragen.
Bronnen:
www.woonbond.nl/nieuws/3208
www.aedes.nl/content/artikelen/klant-en-wonen/inkomensafhankelijke-huurverhoging/Vragen---antwoorden-over-bezwaarprocedure-inkomens.xml
- geldenrecht.nl