Verzekeraar moet einde verzekering duidelijk melden

Getty Images

Een verzekeraar moet een verzekerde heel duidelijk melden als de verzekering is beëindigd. Gebeurt dat niet, dan moet de verzekeraar gewoon uitkeren.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van Kifid in een zaak tegen London General. Een consument had in 2006 een lening van 21.000 euro afgesloten en daarbij het risico op werkloosheid en arbeidsongeschiktheid verzekerd. Bijna anderhalf jaar later verhoogde de consument de lening tot 25.000 euro en volgens de polisvoorwaarden betekende dat automatisch het einde van de werkloosheidsverzekering. De verzekerde wist dat niet. Niet alleen had hij de polisvoorwaarden niet of onvoldoende gelezen, ook de verzekeraar liet niet van zich horen. De man bleef trouw iedere maand premie betalen en verkeerde in de veronderstelling dat de verzekering nog liep.

Geen blaam
Dat bleek een misverstand toen eind 2009 zijn werkgever failliet ging. De verzekeraar weigerde uit te keren, en deelde mee bijna twee jaar verzekeringspremie terug te betalen. De consument stapte naar de Ombudsman Financiële Dienstverlening, en toen dat niet tot een oplossing leidde naar de Geschillencommissie. Deze vond dat de verzekerde geen blaam trof. Het is de plicht van de verzekeraar om de verzekerde in zo’n geval te informeren. Dat was niet gebeurd, en daarom oordeelde de commissie dat in dit geval de beëindingsbepaling in de polisvoorwaarden niet van toepassing waren. De verzekeraar moest de verzekerde bedragen alsnog uitkeren.

Bron

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl