Vijf manieren om mobiele belkosten te beteugelen

Getty Images

Veel mobiele bellers gaan regelmatig over hun maandelijkse bel- of sms-bundel heen, met een tegenvallende rekening als gevolg. Voor 36 procent valt de rekening aan het einde van de maand hoger uit dan ingeschat. Hoe voorkom je zo’n onaangename verrassing?

Bijna één op de vijf bellers heeft geen idee of ze wel eens meer betalen dan hun bundel. Voor ruim vier van de vijf mobiele bellers is niet duidelijk wat ze betalen voor mobiel internetten, sms’en en bellen. Dat blijkt uit representatief onderzoek door Motivaction in opdracht van Robin Mobile.

Controleer het verbruik met een app
Bij de meeste grote providers kun je op internet nagaan hoeveel je al hebt verbruikt van je tegoed. Vaak is hiervoor ook een handige app beschikbaar. Dagelijks even checken hoeveel je nog over hebt van je bel-, sms- en internetbundel is zo een fluitje van een cent. Het loont de moeite, want de tarieven buiten de bundel zijn soms wel 200 keer zo hoog dan de normale tarieven binnen de bundel.

Gebruik Wi-Fi
Op steeds meer plaatsen in Nederland is gratis wi-fi beschikbaar. Denk aan horeca, stadscentra en openbare gebouwen. In Den Haag en Groningen kun je via Ziggo gratis gebruik maken van Wi-Fi. De routers van Ziggoklanten in deze steden zijn namelijk beschikbaar gemaakt als Wi-Fi-hotspot. Wie in één van deze steden woont of er regelmatig komt, kan veel geld besparen door op Ziggo.nl een gebruikersnaam en wachtwoord op te vragen. Na het eenmalig instellen van je smartphone heb je bij terugkeer in Den Haag of Groningen steeds opnieuw verbinding. Kijk voor meer informatie op de website van Ziggo.

Bereid je voor op het buitenland
Check voor de vakantie welke tarieven je provider hanteert voor bellen en internetten in het vakantieland. Soms is het gunstig een zogenoemde voordeeloptie in te schakelen. Dat is een bundel of een speciaal tariefplan voor bellen en/of internetten in het buitenland. Voor de bundel betaal je een vast bedrag per maand. Voor het tariefplan, met lage beltarieven, betaal je een relatief hoog starttarief. Voordeelopties zijn vooral interessant als je veel belt en/of internet of buiten de EU op vakantie gaat.

Koop zelf een toestel (en lease niet)
Bij KPN, Hi en Telfort kun je tegenwoordig een mobiele telefoon leasen. Dat lijkt gunstig omdat je niet in een keer een hoop geld kwijt bent. Bovendien belooft de provider een snelle reparatieservice bij mankementen en eventueel een vervangend toestel.

Voor een leasetoestel betaal je bedrag per maand, bij voorbeeld €25 voor een iPhone 5 op basis van een tweejarig contract. Na twee jaar ben je dan €600 armer en heb je geen telefoon. Het gebruikte toestel is aan het eind van de contractsduur wel te koop voor een zacht prijsje. Hoe zacht, dat bepaalt de provider. Uitgaande van 15 procent van de nieuwwaarde, betaal je na twee jaar toch nog €94 voor een gebruikte iPhone. In totaal heb je dan dus €694 betaald. Nu een nieuwe iPhone kopen kost €630. Tel uit je wist.

De gespreide betaling en de reparatieservice kunnen een reden zijn om toch voor de prijzige leaseconstructie te kiezen. De Consumentenbond krijgt echter meldingen dat providers op dit punt niet altijd doen wat ze beloven. Bovendien heb je als eigenaar van een nieuw gekocht toestel ook recht op een goed werkend toestel. De verkoper moet hiervoor zorgen.

Neem de tijd voor het kiezen van een nieuw abonnement
“Goedemorgen, u mag uw abonnement verlengen en ik mag u een gunstig aanbod doen.” Een telefoongesprek dat op deze manier begint, is reden om extra alert te zijn. De provider biedt waarschijnlijk een abonnement aan dat te ruim is voor je belgedrag en daarmee duurder dan nodig. Vraag dus altijd naar goedkopere alternatieven en ga na of je daarmee uitkomt. Vraag ook naar de tarieven buiten de bundel. Wanneer je telefonisch een nieuw abonnement afsluit, heb je altijd recht op zeven dagen bedenktijd. Gebruik die tijd om rond te neuzen bij andere aanbieders. Pas dan blijkt of het aanbod echt wel zo gunstig is.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl