Vliegvertraging van 25 uur en geen vergoeding!

Mijn zoon, partner en twee kinderen, zouden met de Lufthansa voor familiebezoek van Zuid-Afrika naar Nederland vliegen. Maar op de luchthaven bleek het vliegtuig stuk. Pas de volgende ochtend konden ze uiteindelijk met een toestel van South African Airlines via Frankfurt naar Amsterdam vliegen. Uiteindelijk hadden ze 25 uur vertraging. Ze dachten volgens het Europees recht een vergoeding te kunnen krijgen. Maar volgens Lufthansa krijgen ze niets, omdat de vlucht uiteindelijk is uitgevoerd door een niet Europese maatschappij. Klopt dat? Ze hebben die maatschappij toch zelf ingehuurd?

Er is inderdaad een – veel omstreden – regeling, dat vliegtuigpassagiers een financiële vergoeding krijgen als hun vlucht vertraagd is, of geannuleerd wordt. Daar staan vaste bedragen voor. De regeling geldt voor alle vluchten die vertrekken uit Europa, of alle Europese maatschappijen die naar Europa vliegen.

Maar de verordening is helaas niet voor uw zoon van toepassing. Hij vloog met z’n gezin uiteindelijk met een niet-Europese maatschappijen naar Europa. Daar verandert de oorspronkelijke boeking bij Lufthansa niets aan.
Op het oorspronkelijke ticket van Lufthansa moet een verwijzing staan naar de uitvoerder van de vlucht. Dit staat vaak onderaan de ticket, onder het vluchtnummer.

Het is overigens lang niet altijd even gemakkelijk voor passagiers om na een vertraagde vlucht hun recht te halen. Daarom zijn er gespecialiseerde (commerciële) bureaus die zich daarmee bezig houden. De grootste is  EUclaim, een juridische dienstverlener voor luchtvaartpassagiers. EUclaim beschikt over historische vluchtgegevens van vliegtuigen. Hiermee kunnen ze goed beoordelen of passagiers al dan niet recht hebt op compensatie en adviseert over de mogelijkheden om uw claim in te dienen. In dit soort gevallen is het overigens ook handig om een rechtsbijstandverzekering te hebben.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl