Via internet kocht ik onlangs bij The Holding Company in Londen een butlertray, een soort bijzettafeltje van ongeveer 100 euro. Dit tafeltje viel me achteraf erg tegen, dus heb ik hem via Post.nl weer retour gezonden. De Holding Company meldde mij dat het beschadigd is overgekomen en dat ze het geld niet terugstorten. Ze zeggen dat ik het geld maar bij de vervoerder moet claimen, maar bij Post.nl krijg ik ook nul op het rekest. Waar liggen mijn rechten?
Dit is een heel vervelende situatie, omdat niemand iets kan bewijzen. U zegt dat u het tafeltje goed heeft verpakt, de vervoerder zegt dat het netjes vervoerd is en de Londense webwinkel wijst ook alle verantwoordelijkheid af. Uw rechtsbijstandsverzekering aanspreken heeft geen zin, die komen niet voor 100 euro in actie. Post.nl geeft toe dat dit soort situaties vaker voorkomt, maar dat ze geen schadevergoeding betalen als het pakket niet aangetekend, of verzekerd, verstuurd is. U heeft de zending niet verzekerd, maar als basispakket verstuurd. Het klinkt een beetje vervelend, maar ik denk dat u uw geld kwijt bent.
Via het internet
Nu mensen steeds meer via internet kopen (en terugsturen) is het goed je te realiseren dat kwetsbare producten mogelijk niet goed overkomen. Je kunt een vervelende discussie hierover ‘afkopen’ met een verzekering. Die kost bij Post.nl voor een pakket tot tien kilo €13,55 en €19,80 tot 30 kilo binnen Nederland. Naar het buitenland is deze verzekering duurder en bedraagt €19,80 voor pakketjes tot 2 kilo in Europa en van 2 tot 5 kilo €26,30, dat is dus niet niks voor spullen van 100 of 200 euro. De verzekerde waarde bedraagt 5500 euro.
Onwelriekende kleding
Je vraagt je of het grote Holding Company in Londen zich niet heel star opstelt. Aan de andere kant zijn consumenten soms ook wel heel makkelijk met het terugsturen van gekochte goederen. Een uitbater van een modeketen vertelde me onlangs dat hij toch wel heel veel kleding terug krijgt, die eerst een paar weekjes gedragen is. ,,Ach”, zei hij, ,,je ruikt het onmiddellijk.”
Hij kreeg na de kerst meer dan 40 procent van z’n verkochte spullen terug. Dat was een zware domper. Hij moest het geld terugstorten en extra personeel inhuren om de kleding te controleren en opnieuw te verpakken.
- geldenrecht.nl