Als het om hun vakantie gaat, trekken senioren zich niets aan van inflatie en klimaatverandering. Ze gaan vaak zelfs nog meer uitgeven dan voorheen, en laten de auto niet staan vanwege het klimaat.
Dat blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau MSI Consultants. De ondervraagde Nederlanders zeggen in overweldigende meerderheid dat ze zich hun vakantie niet laten afpakken vanwege de inflatie en de onveiligheid in de wereld. Maar de helft let wel meer dan voorheen op de kosten. Bijvoorbeeld door een goedkopere overnachtingsplek te boeken of korter op vakantie te gaan.
Senioren trekken zich daar echter niks van aan. Bijna driekwart van hen kijkt niet vooraf in de portemonnee en is van plan om de euro’s als vanouds te laten rollen op het strand of in de bergen. Maar liefst 70 procent van de ondervraagde 59-plussers zegt dat de economische situatie geen invloed heeft op hun komende zomervakantie. En een massale 85 procent zegt evenveel of zelfs meer uit te gaan geven als voorgaande jaren. Slechts een op de vier senioren spaart om op zomervakantie te kunnen. En bijklussen om aan vakantiegeld te komen, is bij bijna geen enkele senior in trek. Als er al een beetje wordt bezuinigd, is dat vooral op excursies en activiteiten, en in mindere mate op souvenirs.
Senioren gaan ook langer op vakantie dan gemiddeld. Een op de zeven van hen gaat zelfs langer dan drie weken. En relatief veel ouderen brengen die in eigen land door: 31 procent versus gemiddeld 19 procent. Tweederde van hen rijdt deze zomer met de auto naar het vakantie-adres. Dat is een stuk meer dan het gemiddelde van 54 procent. Naast het gemak dat de auto biedt om zonder overstappen je bestemming te bereiken, speelt ook mee dat senioren weinig boodschap aan klimaatverandering hebben als het om hun vakantie gaat. Slechts 15 procent kiest bewust voor een duurzaam vervoermiddel, zoals de trein. Jongeren van 18 tot 29 jaar letten daar juist bijzonder sterk op. Senioren zijn ook nauwelijks geïnteresseerd in informatie over duurzame vakantie-opties.