Door een personeelstekort op Schiphol en andere luchthavens zijn er niet alleen vertragingen, ook zijn er veel problemen met bagage. Reizigers kunnen te maken krijgen met een vertraagde, beschadigde of verloren koffers.
Het ECC, Europees Consumenten Centrum Nederland, heeft de rechten van reizigers bij bagageproblemen op een rijtje gezet. Is de bagage bij aankomst vermist, dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de gevolgen. De luchtvaartmaatschappij moet een noodpakket geven met noodzakelijk spullen of geld geven om deze zelf te kopen. Het gaat dan om bijvoorbeeld toiletartikelen, ondergoed en kleding. Bij een strandvakantie ook om zwemkleding en zonnebrand. Is de koffer na 21 dagen nog niet boven water, dan is er recht op een vergoeding voor de verloren bagage tot een maximum van 1280 euro.
Voor een beschadigde koffer is de luchtvaartmaatschappij ook verantwoordelijk. Er is recht op schadevergoeding tot een maximum van 1280 euro. Meld bagageproblemen direct na aankomst bij de balie van de luchtvaartmaatschappij. Vul het zogeheten PIR-formulier in en bewaar de kopie. Na melding kunt u vergoeding vragen. Voor het geval de luchtvaartmaatschappij niet alles vergoedt, kunt u contact opnemen met de reisverzekering. Deze vergoedt mogelijk een deel van de schade. Als de luchtvaartmaatschappij de schade niet wil vergoeden, kunnen passagiers informatie inwinnen bij het ECC en het Juridisch Loket. Blijft de luchtvaartmaatschappij een vergoeding weigeren, dan kan een passagier een claimorganisatie inschakelen of zelf naar de rechter stappen.
Bron: ECC Nederland