Motorrijders popelen om na een lange winter weer in het zadel te kunnen springen. De Motorbeurs, die van 23 februari tot zondag 26 februari in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvindt, is de ideale opwarmer voor het komende seizoen. Wat zijn de trends in motorland voor 2023?
Meer veiligheid. Nadat ABS jarenlang vrijwel het enige elektronische hulpje was, zijn motoren in 2023 steeds vaker voorzien van extra veiligheidsfeatures. Denk aan tractiecontrole, wheelie control (dat voorkomt dat waaghalzen over de kop slaan als ze op hun achterwiel rijden) en ABS dat ook in bochten adequaat ingrijpt. Dit alles maakt een motor natuurlijk duurder. Maar omdat motorrijden nu eenmaal risicovol is, kunnen deze elektronische vangnetten wel je leven redden.
Motoren ‘made in China’. We rijden al langer op Chinese motoren rond dan we denken. Sommige BMW’s worden bijvoorbeeld aangedreven door een motorblok van de Chinese firma Loncin. En de motoren van het Italiaanse traditiemerk Moto Morini worden in China gebouwd. Maar nu komen de Chinezen met hun eigen merken. Een van de bekendste is CF Moto, dat vooral met de adventurebike 800MT een prima eerste indruk maakt. Een ander opkomend Chinees merk is Voge, het premiummerk van Loncin. Het Belgische bedrijf BW Import brengt Voge en nog een rits andere Chinese motormerken op de Beneluxmarkt.
De elektrische motorfiets. Voor sommige bikers een gruwel, want zij willen hun uitlaat horen ronken en de geur van verbrande benzine opsnuiven. Anderen zien de e-bike juist als de toekomst. Voorlopig vormt de elektromotor nog geen serieuze concurrentie voor de verbrandingsmotor. De actieradius is te klein, de motor te zwaar en de prijs veel te hoog. Maar het is een kwestie van wachten op de doorbraak van de elektrische motor. In Utrecht kun je alvast de producten van de twee grootste fabrikanten zien: het Amerikaanse Zero en het Italiaanse Energica. Wie zijn motor trouwens zakelijk gebruikt, komt in 2023 voor het eerst in aanmerking voor een belastingvoordeel.
Meer luxe en prestaties… Zolang klanten de beurs blijven trekken, zullen fabrikanten hun motoren comfortabeler, sneller en krachtiger maken. BMW Motorrad, dat in 2023 zijn 100e verjaardag viert, zal bijvoorbeeld naar verwachting de opvolger van de razend populaire R 1250 GS presenteren. Je hoeft geen glazen bol te bezitten om te voorspellen dat die nog krachtiger is en nog meer is volgehangen met dure extra’s dan zijn voorganger. En Yamaha bouwt in de nieuwe Tracer 9 GT+ zelfs een wereldprimeur in: een radar die adaptieve cruisecontrole en radargestuurde remhulp mogelijk maakt.
…maar ook minder luxe! Tegelijkertijd is een omgekeerde trend zichtbaar, namelijk naar meer eenvoud. Het Indiase merk Royal Enfield komt bijvoorbeeld met special editions van de Continental GT 650 en de Interceptor 650. Twee leuk aangeklede motoren die beide nog geen 10 mille kosten. Een Royal Enfield is niet krachtig en technisch nogal simpel, maar trekt met zijn leuke retrodesign en sympathieke prijs toch veel klanten.
Meiden op de motor. Motorrijden is steeds minder een mannenwereldje. Gelukkig! Vrouwen rijden steeds vaker motor, en met plezier. Motormeiden.tv is een community die vrouwelijke bikers bij elkaar brengt. Je vindt ze ook op de Motorbeurs.
Informatie over de Motorbeurs vind je op www.motorbeursutrecht.nl
Neem er ook zeker een kijkje op de stand van Motor.nl, www.motor.nl, de makers van de tijdschriften Moto73 en Promotor en het populaire Youtube-kanaal www.youtube.com/@MotorNL.
Je vindt ze in stand 12.D100. Op de Motor.nl Livestage geven rijders tekst en uitleg over hun motorfiets en hoor je alles over circuitrijden, motorreizen, elektrisch rijden en nog meer.