Op de fiets naar Santiago de Compostela: Veiligheid onderweg

Getty Images

De weg naar Santiago is niet speciaal gebouwd voor fietsers dus zul je toch wel eens op een (te) drukke n-weg terechtkomen of in steden je weg moeten vinden. Dat kan wel eens onprettige of gevaarlijke situaties opleveren. Mijn eigen ervaring is dat je weinig risico loopt op gevaarlijke situaties. Maar ze komen wel voor.

Verkeer

Fietsen in Nederland en Belgie is gewoon goed te doen. Daar houd iedereen rekening met je en zijn er veel fietspaden of wegen waar auto’s verboden zijn. Dat verandert al wel wat in Frankrijk.  Recreatief fietsen doen fransen met name in de vorm van wielrennen en daarom zijn er niet heel erg veel gewonen fietsen op de weg. Maar mijn ervaring is dat de franse chauffeur uistekend rekening houdt met fietsers. Over het algemeen nemen ze ruim afstand en halen ze alleen in als het kan. Ook zijn er in steeds meer steden fietspaden (zoals in Parijs). Helaas heb ik in Frankrijk wel meegemaakt dat een compleet bezopen automobilist ons slingerend inhaalde na eerst achter ons uit te bocht te zijn gevlogen. Hier kun je gewoon zelf niets aan doen en is een risico wat je loopt als fietser. Eigenlijk geldt dit ook voor Spanje, alleen zijn de wegen daar wel eens wat smaller en heeft iedereen dus minder ruimte. Dan komen auto’s wel eens dichtbij. Wel is de route in Spanje bekender en weten de locale spanjaarden dat er fietsers en wandelaars aanwezig zijn. Ook wordt daar meer voor gewaarschuwd en zijn er soms fietspaden gemaakt.

Waar je vooral op moet letten is dat je in steden je ruimte neemt. Ga gewoon voor auto’s staan als er een stoplicht is en ga niet te ver opzij. Kortom, gedraag je een beetje als een langzame auto! Automobilisten nemen in het buitenland een grotere plaats in het verkeer als in Nederland dus delf je snel het onderspit als fietser. Ga ook niet s’nachts fietsen als je het kan vermijden. Ondanks goede fiets verlichting en minder auto’s op de weg verwachtten automobilisten in Spanje en Frankrijk nog minder fietsers als overdag en is het zicht gewoon slechter. Ook heb je kans dat s’avonds meer mensen rijden met wat alcohol achter de kiezen. Dat kan ook gevaarlijke situaties opleveren.

Criminaliteit

Over criminaliteit kan ik eigenlijk kort zijn. Het komt voor maar ik heb het zelf niet meegemaakt en heb er weinig van gehoord van andere reizigers. Over het algemeen is iedereen langs de route juist heel er behulpzaam.  Als je hulp vraagt krijg je het vaak onvoorwaardelijk. Zeker in dorpen en langs wat meer afgelegen delen, maar ook in steden.

Maar natuurlijk komt het voor dat spullen gestolen worden van fietsen. Of dat een fiets word gestolen op een camping.  Het meenemen van een goed fietslot en je fiets altijd in het zicht parkeren zijn dan ook belangrijk. Ook is het handig om al je waardevolle spullen in het voortasje te doen. Deze kun je makkelijk van de fiets halen en meenemen als je even ergens heen gaat onderweg. Wij hadden ook kwalitatief slechtere tassen die op een bepaald moment met ducktape aan elkaar zaten, dus zagen we er al niet echt uit als een vette buit zeg maar. Maar over het algemeen zou ik zeggen dat je tijdens het rusten in steden je bepakte fiets niet uit het oog moet verliezen. Al je spullen zitten er nu eenmaal op en tassen krijg je makkelijk open en van de fiets af.

Wij hebben in twee maanden tijd geen enkele criminele situatie meegemaakt (behalve woekerprijzen voor een hotel). Maar hou in je achterhoofd dat het kan voorkomen en gebruik je gezonde verstand!

Auteur