Er komen steeds meer zeventigplussers om het leven bij een fietsongeluk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat komt doordat ons land steeds meer 70-plussers telt en omdat zij meer en vaker fietsen dan eerst dankzij de e-bike.
De afgelopen twintig jaar is het aantal zeventigplussers dat omkwam bij een fietsongeluk met 68 procent gestegen, zo blijkt uit het onderzoek. In alle andere leeftijdsgroepen nam het aantal omgekomen fietsers juist af, onder jongeren tot 30 jaar zelfs met 64 procent.
Stoeprand
Vaker op hogere leeftijd op een e-bike fietsen, betekent harder gaan en meer kilometers afleggen dan eerst. “Dan heb je meer kans op een ongeval”, legt Martijn van Es van de Fietsersbond uit in het NOS Radio 1 Journaal. Met name eenzijdige ongelukken komen vaker voor. “Dat mensen tegen een paaltje of een stoeprand rijden.”
Onwennig
Volgens Van Es voelen senioren zich niet altijd even veilig en zeker op een e-bike. Omdat het onwennig is en ze moeten wennen aan de snelheid. Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland onderschrijft dat. “Je moet als je zo hard fietst beter anticiperen, je remweg is langer, je moet afremmen voor bochten. En mensen doen dat niet, of te laat. Juist als je wat ouder wordt en je oren, ogen en spierkracht worden wat minder, ga je veel harder fietsen."
Zeker
Er zijn ook genoeg zeventigplussers die zich juist heel veilig voelen op hun e-bike. Omdat ze hun hele leven al fietsen, extra alert zijn op de weg, hun snelheid aanpassen of bijvoorbeeld een e-bikecursus hebben gedaan.
Hoe veilig voelt u zich op uw e-bike? Reageer op onze stelling.