Bij het Meldpunt Bank Dicht zijn 600 meldingen ontvangen van onlangs gesloten bankfilialen. Seniorenorganisatie KBO-PCOB heeft twee weken geleden dit meldpunt geopend, omdat er steeds meer klachten kwamen over het gemis van een loket. Met het meldpunt wil KBO-PCOB het probleem in kaart brengen.
De melders missen het persoonlijke contact en ze zijn niet altijd even vertrouwd met een online omgeving. Daarnaast is er ook de vrees voor oplichting. Uit angst dat internetcriminelen een weg vinden naar de bankrekening, doen melders liever de bankzaken bij een filiaal. Banken zijn er vanuit gegaan dat de alternatieven na een sluiting, zoals internetbankieren, zouden werken. Dat blijkt niet voor iedereen zo te zijn. Er is een groep senioren die liever niet bankiert via internet. KBO-PCOB wil samen met de banken kijken wat de beste alternatieven zijn. De seniorenbond realiseert zich dat gesloten bankfilialen hoogstwaarschijnlijk niet meer terug keren.
- Kbo-pcob