Online oplichters bedenken van alles om toe te slaan. Zeker phishing, het versturen van nepmailtjes om persoonlijke gegevens of geld binnen te halen, maakt veel slachtoffers. Pas op voor deze trucs.
6. Google en Windows
Vrijwel iedereen die actief is op internet gebruikt Google en/of Windows. Internetcriminelen kunnen dus veel slachtoffers tegelijk maken als ze zogenaamd namens deze wereldbedrijven spreken. Dat gebeurt dan ook. Oplichters stuurden onlangs bijvoorbeeld een mail met de mededeling dat de ontvanger zich niet aan de voorwaarden van Windows houdt. Ze spraken over een boete. Als deze niet voldaan werd, zou er worden 'ingegrepen'. (lees meer)
5. Rekening geblokkeerd
Sommige klanten kregen zogenaamd van hun bank de melding dat hun rekening was geblokkeerd, wegens 'verdachte handelingen'. De term quarantaine werd zelfs gebruikt, om het nog even aan te dikken. Uw bank zal u nooit behandelen als een crimineel en zomaar uw rekening bevriezen.
Als u slachtoffer wordt van dit soort praktijken, krijgt u niet altijd uw geld terug. Zolang de bank duidelijke waarschuwingen heeft afgegeven, draait de klant zelf op voor de schade. Bel bij twijfel dus even naar uw bank.
4. LinkedIn
Andere online oplichters zijn nog brutaler en gebruiken persoonlijke profielen om toe te slaan. Zo ook bij LinkedIn, het zakelijke medium voor werknemers en werkzoekenden. Mensen kregen een e-mail met het verzoek om een openstaande rekening van meer dan 2.000 euro te betalen. Voornaam, achternaam, bedrijf, beroep; alles werd gebruikt om geloofwaardig over te komen en het beoogde slachtoffer te foppen.
Ook zat er een Word-bestand bij de mail. Daarin zit weer een stukje code, een 'macro', dat een virus installeert en de bankgegevens van het slachtoffer steelt. Deze nieuwe fraudevorm werd waarschijnlijk mogelijk gemaakt door een database vol LinkedIn-wachtwoorden die in 2012 werd gestolen. Bekijk hier een voorbeeld van de LinkedIn-nepmail.
3. Nepsite van de bank
Onder meer klanten van ABN Amro ontvingen onlangs een valse e-mail 'namens' de bank. In de mail stond een link naar de website van ABN. Althans, dat leek zo: de site was nagebouwd en leek precies op de echte. Hier moesten mensen hun persoonlijke gegevens invoeren (o.a. pincode) en hun pas vervolgens opsturen. In werkelijkheid vraagt de bank nooit om uw pinpas. Verouderde passen hoeven niet terug en kunnen gewoon de prullenbak in. (meer nepmails van ABN)
2. Politie
Eerder dit jaar waarschuwde de politie dat er een e-mail werd gestuurd die zogenaamd afkomstig was van de Nationale Politie. Geadresseerden van de nepmail zouden hebben gepind bij een pinautomaat waar skimapparatuur is geplaatst. Voor onderzoek moesten zij geld storten naar een speciale rekening, zodat hun geld veilig zou zijn. Niet dus.
1. 'Pas op, nepmail'
Internetcriminelen proberen natuurlijk zo geloofwaardig mogelijk over te komen. De laatste tijd doen ze dat door onderaan hun phishingmail te zetten: 'Let op, er zijn veel nepmails in omloop'. Zogenaamd mensen waarschuwen om ze op hetzelfde moment juist te belazeren. Brutaler kan niet.