Op Facebook heb je ze vast wel eens op je tijdlijn voorbij zien komen: advertenties. Advertenties met aanbiedingen over nieuwe producten of bijvoorbeeld korting op een nieuw fitnessabonnement. Maar is zo’n advertentie wel echt van de aanbieder die erbij vermeld staat? Of zit er toch iets anders achter?
Ook al lijkt de advertentie erg overtuigend, toch wil dit niet zeggen dat de organisatie erachter ook echt legitiem is. Dit bleek uit een onderzoek van het programma Opgelicht van Avrotros. Zij werden getipt over een vrij overtuigende Facebookadvertentie en zochten dit verder uit.
De advertentie leek echt, maar is het niet
De advertentie die werd bekeken op Facebook leek afkomstig van bol.com en ging over een aanbieding van een herenhorloge. Hierin zag je een mooie foto van het product en onderstaan stond de suggestie dat de advertentie van bol.com afkomstig is. Daarnaast stond de tekst: ‘Actie Loopt Tot 23:59! Voor 23:59 besteld = Morgen in huis’ bij de advertentie vermeld.
Ook wanneer je op de informatie- of ‘Get Offer’ button klikt lijkt er niets aan de hand. Je komt dan op een landingspagina terecht die echt van bol.com lijkt te zijn. De huisstijl van de organisatie is namelijk een regelrechte kopie van het origineel en daar valt niets verdachts aan op.
Kijk naar het domein in de adresbalk
Hoe kom je er dan tóch achter of dit een echte advertentie is van de organisatie? Hiervoor moet je in de adresbalk kijken van de website waar je naartoe wordt verwezen. Dit is de balk bovenin je internetbrowser waar de naam van de website vermeld staat. In het eerder beschreven voorbeeld stond het domein ‘mynewwatches.com’. Als dit een echte advertentie van bol.com zou zijn geweest, zou je het domein ‘bol.com’ in de adresbalk zien staan.
Wanneer je in eerste instantie niet doorhebt dat de website nep is en op de bestelbutton klikt, verwijst de browser je weer door naar een nieuwe pagina. In het geval van het voorbeeld: ‘horlogeskoopjes.myshopify.com’. Op deze pagina wordt geadverteerd met hetzelfde herenhorloge voor een prijs van €1,50. Wanneer je kijkt naar wat het herenhorloge op de website van bol.com daadwerkelijk kost, kom je uit op een prijs van €78,99. Deze deal is té mooi om waar te zijn, waardoor je ervan uit kunt gaan dat dit niet het horloge is dat je wil kopen. Zelfs met de beste wil ter wereld zit daar, met een prijs van slechts €1,50, geen rendabel verdienmodel achter.
Verdere verdachte signalen
Een misleidende website kun je, naast de domeinnaam in de adresbalk, nog op een aantal andere manieren herkennen:
- Wanneer er alleen de mogelijkheid wordt geboden om met creditcard te betalen.
- Wanneer er op de website maar één specifiek product (of heel weinig) te bestellen is.
- De enige manier om met de verkoper in contact te komen is een e-mailformulier.
- Er nergens op de website een vestigingsadres vermeld staat.
- Er nergens op de website een telefoonnummer vermeld staat.
- De webshop niet voorzien is van enig (webwinkel)keurmerk.
- Het KvK-nummer is volgens de algemene voorwaarden slechts 'op aanvraag' beschikbaar is.
- Er valt geen enkele recensie te vinden is.
Controleer dus altijd voor je iets koopt de domeinnaam in je adresbalk van de website, want de huisstijl van een website zegt niet altijd alles. Controleer daarnaast de hierboven genoemde verdachte signalen en trap er niet in!
- Opgelicht